بازداشت دانشجویان در 18 تیرماه/ لیست اسامی دانشجویان بازداشتی

18 تیرماه امسال نیز همانند سالهای گذشته با بازداشتهای دانشجویی همراه بوده است.نیروهای امنیتی از هفته قبل با آغاز فشار بر دانشجویان در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران و مشهد، اقدام به بازداشت فعالان دانشجویی نمودند. در شب 18 تیرماه 87 نیروهای امنیتی علی قلی زاده دانتشگاه شاهرود را بازداشت کردند. ماموران امنیتی در مشهد نیز تمامی اعضای کمیته دانشجویی پیگیری بازداشتهای خودسرانه اتفاق افتاده در مشهد را بازداشت کردند. بنابر گزارش منابع دانشجویی در مشهد، اشکان آرشیان، علی صابری، رضا عرب، مهدی قدسی و علی قلی زداه با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند. علی صابری از دانشگاه پلی تکنیک سال گذشته نیز در جریان بازداشتهای گسترده دانشجویان پلی تکنیک، در شهر مشهد بازداشت و ٤٠ روز در زندان انفرادی بسر برد.همچنین گزارشهای تکمیلی حاکی است که در روز ١٧ تیرماه ٣ فعال دانشجویی دیگر در شهر مشهد بازداشت شده اند اسامی این دانشجویان امیر سرابی، مجتبی عمادپور و بیات است.در روز پنجشنبه گذشته نیز ماموران امنیتی با ورود به منزل مهدی خدایی فعال دانشجویی دانشگاه آزاد وی را بازداشت کردند. ماموران امنیتی همچنین در روز 16 تیرماه سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد را در برابر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بازداشت کرده و سپس با ورود به منزل پدری، اقدام به تفتیش و ضبط وسایل شخصی وی نمودند.گفتنی است ماموران امنیتی حکم بازداشت و انتقال این دو فعال دانشجویی به بند ٢٠٩ زندان اوین را به همراه داشته اند، مجید اسدی فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی،دانشجوی دیگری است که دو روز قبل از ١٨ تیرماه بازداشت شده است. در شهر مشهد نیز همچنان توحید دولتشناس، محمد زراعتی، فرزاد حسن زاده، سجاد رجبی و محمد میزبان در بازداشت بسر می برند. گفته می شود موج گسترده بازداشت دانشجوان در شهر مشهد در سالهای اخیر بی سابقه بوده است بدین ترتیب اسامی دانشجویانی که در طول دو هفته اخیر و در تهران و مشهد بازداشت شده اند به شرح زیر می باشد
1-علی قلی زاده
2-علی صابری از دانشگاه پلی تکنیک
3-سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد
4-مهدی خدایی فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شهر ري
5-اشکان آرشیان
6-رضا عرب
7-مهدی قدسی
8-امیر سرابی- دانشگاه دامغان
9-مجید اسدی
10-مجتبی عماد پور
11-بیات
12-توحید دولت شناس
13-محمد زراعتی
14-فرزاد حسن زاده
15-سجاد رجبی
16-محمد میزبان
همچنين :
- در پى اعتراضات دانشجويان دانشگاه تبريز نسبت به مسائل دانشجويان ستاره دار و اقدامات غيرقانونى حراست، 37 تن از دانشجويان به كميته انضباطى دانشگاه احضار شده اند.

- هانا عبدی، فعال حقوق زنان، دانشجوی 21 ساله دانشگاه پیام نور بیجار و از اعضای انجمن زنان آذرمهر کردستان كه از یازدهم مهر ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شده بود در يك حكم بی سابقه به 5 سال حبس محكوم شد.

- عسگر اکبرزاده و حسین حسینی از فعالین دانشجویی آذربایجانی که در خرداد و تیر ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات اردبیل منتقل شده بودند روز دوشنبه ۱۰ تیر به بند ۷ زندان مرکزی اردبیل انتقال یافتند.

- روز سيزدهم تير ماه 1387، حکم نهايی و قطعی هشت ماه حبس تعزيری عابد توانچه، از سوی دادگاه تجديد نظر تاييد شد. در هيچ يک از مراحل دادرسی و بررسی پرونده عابد توانچه به ايشان و وکيل حقوقی وی دکتر حاجی مشهدی امکان حضور و ارائه دفاع داده نشد و لايحه دفاع هم با اصرار و فشار وکيل پرونده از سوی دادگاه پذيرفته شد. تنها «جرم» عابد و همه دانشجویان دربند و تحت تعقیب دفاع از حقوق دانشجویان، مردم محروم و آزادی خواهی و برابری طلبی است.
- 4 تن از فعالین چپ جنبش دانشجویی به نام های انوشه آزاد فر، محمد پور عبدلله، نسیم سلطان بیگی و بیژن صباغ به دادگاه احضار شدند. نامبردگان در جریان مراسم روز دانشجو در آذر ماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند

No comments: