اخباري از دانشجويان زنداني

- چهارشنبه ۶ شهریور ماه خانواده منصور امینیان دانشجوی دربند دانشگاه تبریز، با قاضی پرونده فرزندشان دیدار داشته اند.بر این اساس آنها پیش تر در اعتراض به عدم اجازه فرزندشان برای ملاقات حضوری، به محل دادسرای تبریز مراجعه کرده بودند.در این باره قاضی پرونده با این گفته که “امینیان اصلا با ما همکاری نمی کند و هیچ حرفی نمی زند” و در جواب به اعتراض خانواده وی “از مشکل شدن وضعیت” فرزندشان خبر داده است.در ادامه، قاضی از دستگیری چند تن دیگر از دانشگاه تبریز سخن گفته و عنوان کرده است “تا چند نفر دیگر از دانشگاه نگیریم، حتی سه دانشجوی اول دربند دانشگاه - که بیش از ۴۰ روز از بازداشتشان گذشته- را هم آزاد نمی کنیم”شایان ذکر است قاضی پرونده در پایان، پیگیری وضعیت منصور امینیان را به صلاح وی ندانسته است.گفتنی است با سخنان قاضی پرونده و برخی خبر های غیر رسمی، فشار بر ۷ زندانی تبریز موجبات نگرانی های زیادی در بین خانواده آنان و دوستانشان شده است.

- روز سه شنبه ٥ شهريور خانواده “سورنا هاشمی” توانستند با فرزند خود ملاقات حضوری انجام دهند. در این دیدار که نیم ساعت به طول انجامید، خانواده هاشمی با او گفت و گو کردند. البته این ملاقات با حضور شخص دیگری انجام شد و اجازه ی گفت و گو در رابطه با پرونده، به خانواده وی داده نشد. بر این اساس گویا سورنا هاشمی روز ٤ شهريور به بند عمومی زندان زنجان منتقل شده است. سورنا هاشمی در پی وقایع بهار گذشته در دانشگاه زنجان، به دادگاه آن شهر احضار و سپس بازداشت شد. غیر از سورنا هاشمی ۴ فعال دانشجویی دیگر در بازداشت به سر می برند

- مهدی ذاکریان، استادیار حقوق بشر دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس انجمن روابط بین الملل و پژوهشگر ارشد ‏مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، بیش از دو هفته است که در بازداشت وزارت اطلاعات ‏قرار دارد.‏ از محل نگهداری ذاکریان تاکنون خبری منتشر نشده است و به گفته منابع خبری در تهران، مقامات قضائی و ‏امنیتی از اعلام اتهامات وارد شده به وی امتناع کرده اند.‏

-بنا به خبري در ٥ شهريور در وب لاگ سوسياليسم يا بربريت٬ "محمد زراعتی" فعال دانشجویی دانشگاه مشهد که روز٩ تیر ماه سال جاری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد. همچنین "محمد مهدی حبیبی"، فعال دانشجویی دانشکده مهاجر اصفهان پس از حدود 20 روز بازداشت از زندان اصفهان آزاد شد. در همین زمینه دانشجو برهان بقایی و همینطور شقایق طباخ که در روزهای پنج شنبه و سپس شنبه هفته ی پیش ابتدا توسط پلیس امنیت و سپس گشت ارشاد بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود ، به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده اند.

- بنا به خبري در ٣ شهريور مجید اسدی"، دانشجوی دانشگاه طباطبایی تهران پس از 50 روز بازداشت روز دوشنبه 4 شهریور ماه از زندان آزاد شد."مجید اسدی"، روز 13 تیر ماه از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت و این مدت را در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین گذراند و با قرار وثیقه آزاد شده است.
همچنین"ودود اسدی"، فعال دانشجویی پس از 34 روز بازداشت از زندان آزاد شد."ودود اسدی"، روز 1 مرداد ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد و گفته می شود با قرار وثیقه 6 میلیون تومانی آزاد شده است.

- پس از بازداشت “منصور امینیان” و “مقصود عهدی” از فعالین دانشگاه تبریز، این دانشجویان اولین تماس تلفنی را با خانواده های خود بر قرار نمودند.
طبق گزارش رسیده، امینیان، طی این تماس کوتاه، از سلامتی خود خبر داده است. همچنین وی به نقل از قاضی پرونده از صدور قرار بازداشت یک یا دو ماهه خود، سخن گفته است.
مقصود عهدی دیگر دانشجوی در بند نیز در سخنان مشابهی، از قرار بازداشت چند ماهه برای خود خبر داده است. گفتنی است که پیش از این از وی خواسته شده بود که با حضور در بند ۳۷ زندان تبریز، تعهدی را امضا کند که پیش از اقدام، بازداشت شد.

- حبيب الله لطيفي، دانشجوي محکوم به اعدام بر اثر بیماریهای ناشی از شکنجه در زندان به بیمارستان منتقل شده است.
این دانشجوی زندانی سه ماه در اداره اطلاعات سنندج تحت شکنجه و بدرفتاری قرار داشت که منجر به مبتلا شدن وی به نارسايي کليوي، آسم و شکستگي و پاره شدن قسمتي از صورت او گردید. عدم رسيدگي پزشکي و نبود امکانات در زندان مرکزي سنندج باعث وخيم تر شدن وضعيت جسمي آقای لطيفي شد تا اینکه سرانجام روز ٣ شهريور او را تحت تدابير شديد امنيتي به بيمارستان توحيد شهر سنندج منتقل کردند. عدم رسيدگي پزشکي به اين زنداني سیاسی باعث اعتراض ساير زندانيان شده است.

-"مجید اسدی"، دانشجوی دانشگاه طباطبایی تهران پس از ٥٠ روز بازداشت روز دوشنبه ٤ شهریور ماه از زندان آزاد شد."مجید اسدی"، روز ١٣ تیر ماه از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت و این مدت را در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین گذراند و با قرار وثیقه آزاد شده است.
همچنین"ودود اسدی"، فعال دانشجویی اهل اردبیل پس از 34 روز بازداشت از زندان آزاد شد."ودود اسدی"، روز 1 مرداد ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد و گفته می شود با قرار وثیقه 6 میلیون تومانی آزاد شده است.

به گزارشي در ٣ شهريور٬ سرانجام پس از 4 بار تعویق، جلسه رسیدگی به اتهامات "صباح نصری" و "هدایت غزالی" 2 دانشجو ، در دادگاه رژیم در تهران برگزار شد. دادگاه اين دو دانشجو را به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم و نماینده دادستان برای آنان تقاضای اشد مجازات نمود. "صباح نصری" و "هدایت غزالی" هم اکنون بیش از 14 ماه است که در زندان به سر می برند.

- دادگاه رسیدگی به اتهامات علی کانتوری، فعال دانشجویی چپ که در جریان بازداشت گسترده دانشجویان در آذرماه، دستگیر و بیش از 3 ماه درزندان اوین نگهداری شد، روز سه شنبه 5 شهریور ماه در شعبه 2 دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.در آذرماه گذشته حدود 40 تن از فعالان دانشجویی طیف چپ، به فاصله چند روز به بازداشت نهادهای امنیتی در آمدند. این دانشجویان که پس از بازداشت به بند 209 زندان اوین انتقال یافتند، پس از آزادی از زندان، از فشارهای شدید وارد بر خود سخن گفتند.گفتنی است، به گفته ی این افراد، وزارت اطلاعات با تحت فشار قرار دادن و ضرب و شتم آنان، تلاش داشته است، دانشجویان را وادار به انجام اعتراف تلویزیونی نماید.

No comments: