اخباري از دانشجويان زنداني و دستگيري ها

خضر رسول مروت دانشجوی ادبیات ارومیه به سه سال حبس محکوم شد
خضر رسول مروت دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه ارومیه از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به سه سال حبس تعزيري و سالار ياره فعال سياسي از طرف همان دادگاه ‌به شش ماه حبس تعزيري محکوم شد.شايان ذکر است، شب پنج شنبه ٢٤ مرداد ماه‌سال جاري خضر رسول مروت، دانشجوي رشته ادبيات دانشگاه اروميه و سالار ياره هنگام بازگشت از روستاي محل زندگی خود مورد اصابت نيروهاي سپاه پاسداران قرار گرفتند و به شدت زخمي شده بودند. لازم به توضیح است که نيروهاي مزبور پس از تيراندازي از انتقال آنان به بيمارستان خودداري کرده و صبح روز پنج شنبه هر دو نفر را به مکان نامعلومي انتقال داده بودند

دستگیری یک فعال دانشجوئی دانشگاه بوعلی همدان
روز شنبه ٢٣ شهریور ماه "محمد صيادي"، عضو شوراي عمومي انجمن دانشگاه بوعلي همدان، از سوی ماموران امنيتي بازداشت شد. ماموران امنيتي با ورود به منزل محمد صیادی در همدان ضمن دستگیری وی، منزلش را بازرسی کردند و تعدادي از نوشته‌ها، مدارك و ساير وسايل وي را ضبط نموده و با خود برده‌اند. محمد صيادي، سردبير نشريه دانشجويي «روزها» قبلا چهار بار به كميته انظباطي دانشگاه احضار و به توبيخ كتبي با درج در پرونده محكوم شده بود وي همچنين يك بار به يك محروميت از تحصيل محكوم و سپس محكوميت وي به توبيخ كتبي تبديل شد

آزادی "جواد علیخانی" دانشجوی دانشگاه چمران اهواز با قرار وثیقه
"جواد علیخانی" دانشجوی دانشگاه چمران اهواز پس از ۱۱ ماه حبس روز پنج شنبه 21 شهریور ماه از زندان آزاد شد. روز ۲۸ مهر سال گذشته به اتهام تلاش برای انتشار نشریه "موهن" همراه شمار دیگری از فعالین دانشجویی دانشگاه چمران دستگیر شد. علارغم اینکه دانشجویان دستگیر شده دانشگاه چمران با قید ضمانت آزاد شده بودند، اما وزارت اطلاعات از آزادی جواد علیخانی با قید ضمانت ممانعت می کرد. جواد علیخانی در ۲ دادگاه محاکمه شد، وی روز ۱۱ اردیبهشت ماه در دادگاه انقلاب محاکمه و از تمامی اتهامات تبرئه گردید، و در ۱۹ خرداد ماه در شعبه ۱۷ کیفری استان اهواز محاکمه شد وی تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرد
آزادی "امین شجاع" دانشجوی تربیت معلم تهران با قرار وثیقه
- روز شنبه ٢٣ شهریور ماه"امین شجاع" دانشجوی دانشگاه تریبت معلم تهران با قرار کفالت آزاد شد. لازم به یادآوریست که "امین شجاع" همراه با "امین آریا" سه شنبه هفته گذشته پس از مراجعه به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده بودند. لازم به ذکر است امین آریا، سیوان فرخزادی و محمد شریفی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم همچنان در بازداشت به سر می برد.
بهرام واحدی دانشجوی دانشگاه زنجان، آزاد شد
بهرام واحدی، دانشجوی دانشگاه زنجان، روز ٢١ شهريور با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی، ۱۶ مرداد ماه، با هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری وی در تبریز بازداشت شده بود. واحدی بیش از ۲۱ روز در بازداشتگاه انفرادی، اطلاعات زنجان بازداشت بود و سپس به زندان مرکزی زنجان منتقل شده بود. واحدی، امروز صبح با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهرام واحدی در پی بازداشت های دانشگاه زنجان در سال جاری بازداشت شده بود. وی آخرین دانشجوی این دانشگاه است که با قرار وثیقه آزاد می شود. پیش از او نیز، سورنا هاشمی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و پیام شکیبا و حسن جنیدی نیز با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شده اند.
آزادی امیر امیرقلی دانشجوی بازداشت شده در خاوران
امیر امیرقلی كه در تاريخ هشت شهريور امسال توسط نيروهاي امنيتي در خاوران بازداشت شد چهارشنبه ٢٠ شهريور با وثيقه صد ميليون توماني آزاد شد . اين فعال دانشجويي به مدت ١٣ روز در بند ٢٠٩ (بازداشتگاه وزارت اطلاعات) بوده است

سورنا هاشمی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه زنجان، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، آزاد شد
سورنا هاشمی بعد از هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدریش در تاریخ ۲۲ مرداد ماه، خود را به دادگاه انقلاب زنجان معرفی کرد و به مدت ۱۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات زنجان در زندان انفرادی به سر برد و بعد از آن به زندان مرکزی زنجان منتقل گرديد. او روز سه شنبه، ساعت ۷ عصر با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید. هاشمی در ادامه بازداشت های دانشجویان دانشگاه زنجان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.لازم به ذکر است هنوز تعدادی از دانشجویان دانشگاه زنجان دربازداشت به سر می برند.
بازداشت امین شجاع ، امین آریا و و سیوان فرخزادی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم
روز - سه شنبه- ١٩ شهريور امین شجاع ، امین آریا و سیوان فرخزادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و از برگزار کنندگان تحصن خردادماه دانشگاه تربیت معلم بازداشت شدند.
در اين روز شجاع و آریا پس از مراجعه به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده و به زندان رجائی شهر منتقل گرديدند.
همچنین تهدیدهای شخصی که خود را “بازپرس حسین” معرفی می کند ادامه دارد. در حالی که مطابق بر قانون، حتی احضار به صورت تلفنی معتبر نیست، این شخص مرتبا با تماس با دانشجویان دانشگاه تربیت معلم به تهدید آنان می پردازد. وی از سیوان فرخزادی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم خواسته است تا خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند. طي هفته دوم شهريور محمد شریفی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نیز بازداشت شد، که پس از آن “بازپرس حسین” با تلفن همراه وی با دانشجویان تماس گرفته و آنان را تهدید می کند
.
امین ریاحی و مهدی خسروی دو دانشجوی دانشگاه فردوسی ر مشهد با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شدند
امین ریاحی و مهدی خسروی دو دانشجوی دانشگاه فردوسی شهر مشهد که در هتفه اول شهريور بازداشت شده بودند عصر روز دوشنبه ١٨ شهريور با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.این دو دانشجو به همراه حمیدرضا امیرخانی دیگر دانشجوی دانشگاه فردوسی به دلیل انتشار مطالب انتقادی درنشریه دانشجویی محاوره به سه ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند که با شکایت اطلاعات سپاه مشهد از این سه دانشجو دانشگاه فردوسی، پرونده ای در دادسرای انقلاب شهر مشهد برای آنها تشکیل شد که این شکایت هفته گذشته به بازداشت ایشان منجر شد.گفته میشود حمیدرضا امیرخانی دیگر دانشجوی بازداشتی نیز در روزهای آتی آزاد خواهد شد
سه دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد دستگير شدند
سه دانشجوي دانشگاه فردوسی مشهد مهدی خسروی (رياضي)، امین ریاحی (فني) و حمید رضا امیرخانی (علوم سياسي) صبح روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند. این سه دانشجو از فعالان دانشگاه فردوسی مشهد در سالهای اخیر بوده اند.ماموران امنیتی در اقدامی هماهنگ صبح دوشنبه به منزل خانواده این دانشجویان مراجعه کرده و پس از تفتیش خانه، آنان را به همراه خود به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. هنوز هیچ خبری از مکان بازداشت این فعالان دانشجویی در دست نیست. خبرها حاکی از آن است که این دانشجویان شب گذشته طی تماسی تلفنی تنها سلامت خود را به خانواده اعلام کرده اند.لازم به ذکر است که این فعالان دانشجویی در آخرین ماههای سال ۱۳۸۶ به علت چاپ نشریه ای انتقادی به نام «محاوره» به کمیته انضباطی احضار شدند. در همین راستا حمید رضا امیرخانی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد که این حکم نیمسال گذشته به اجرا درآمد. از طرف دیگر در روزهای پایانی نیمسال گذشته پرونده ای نیز برای این دانشجویان در دادگاه انقلاب مفتوح شده بود و قرار بازداشت نیز برای آنان صادر شده بود که به قید وثیقه آزاد شده بودند. چند هفته پیش نیز کمیته انضباطی این بار حکم یک ترم تعلیق از تحصیل را برای مهدی خسروی و امین ریاحی صادر نموده بود. تمام این حوادث در حالی اتفاق افتاد که مسئولان دانشگاه پیش از این بارها قول بر مختومه کردن پرونده در کمیته انضباطی و دادگاه انقلاب داده بودند!
تعداد زیادی از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکي شيراز به خاطر نوع پوشش خود به کمیته انضباطی و حراست فرا خوانده شده و با احکام انضباطی مواجه شده اند.همچنین در ادامه موج فزاینده فشارهای وارده بر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دو نشریه دیگر این دانشگاه نیز به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی احضار شدند. نشریه دانشجویی “راه سوم” از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بعد از انتشار اولین شماره خود که به وقایع دانشگاه زنجان اختصاص یافته بود، به کمیته ناظر بر نشریات فرا خوانده شد. نشریه دانشجویی “بانو” که تنها نشریه زنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است نیز با انتشار دومین شماره خود برای بار دوم به کمیته ناظر بر نشریات احضار شد. این نشریه پس از انتشار اولین شماره خود نیز به دلیل چاپ عکسی بدون روسری از سوسن تسلیمی در سن ۶۰ سالگی که از سال ۶۶ تابعیت سوئد را دارد به این کمیته احضار شده بود. پیش از این دو نشریه منتقد
“صدا” و “ایران آرمانی” نیز با احکام کمیته ناظر مواجه شده بودند.
مجید پورماجد روز یکشنبه ١٠ شهريور گذشته به ستاد به ستاد اطلاعات خوانده شده است. لازم به تذکر است که وی تنها ٥ روز پیش از بازداشت ستاد اطلاعات رهایی یافته بود.
محمد حسن جنيدي دانشجوی دانشگاه زنجان روز ١٢ شهريور با قرار وثيقه ١٥٠ ميليون توماني ازاد شد - اين فعال دانشجويي كه در شب ١٨ تير در زنجان به وسيله نيروهاي اطلاعات دستگير شده بود و بعد از ٥٧روز بازداشت در اطلاعات و زندان مركزي زنجان امروز با قرار وثيقه ١٥٠ ميليون توماني ازاد شد .اتهامات حسن جنيدي تهديد عليه امنيت ملي و تشويش اذهان عمومي و تحريك به تجمع غير قانوني اعلام شده است . بنا به اخبار رسيده ارش رايجي و سورنا هاشمي و بهرام واحدي همچنان در زندان مركزي زنجان در بازداشت هستند.

بی خبری از دو دانشجوی زندانی دانشگاه تربیت معلم
بازجویان وزارت اطلاعات ، فشارها و تهدیدات تلفنی را علیه سایر دانشجویان تربیت معلم کرج، شدت بخشیده اند. بر این اساس با تعدادی از دانشجویان تماس تلفنی برقرار نموده اند و خواستار معرفی خود به اطاق ۳۲ دادگاه انقلاب کرج( که بازجویان وزارت اطلاعات در آن مستقرهستند) می باشند.
از طرفی دیگر فاروغ معروفی و مصلح فتاح پور، دو دانشجوی تربیت معلم که روز شنبه ۲ شهریور پس از مراجعه به اطاق ۳۲ دادگاه انقلاب کرج، دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند که از وضعیت و شرایط آنها خبری در دست نیست. از زمان دستگیری تا به حال خانواده های دانشجویان دستگیر شده چند بار به اطاق ۳۲ دادگاه انقلاب کرج مراجعه نمودند که با درهای بسته مواجه شدند و سایر افراد در این دادگاه از دادن جوابی در مورد وضعیت و شرایط و محل بازداشت فرزندانشان خودداری می کنند. پس از بازگشت از دادگاه انقلاب یکی از بازجویان وزارت اطلاعات که خود را عبدالهی معرفی کرده با خانواده معروفی تماس تلفنی برقرار نمود و آنها را تهدید کرد که در مورد وضعیت فرزندشان، نباید با فعالین حقوق بشری و رسانه ها تماس برقرار کنند، در غیر اینصورت عواقب آن را خواهند دید.
خانواده آقای فتاح پور روز جهارشنبه ۶ شهریور ماه به دادگاه انقلاب کرج مراجعه کردند ولی ماموران اظهار بی اطلاعی نمودند. سپس به اداره اطلاعات کرج مراجعه کردند و خواستار مطلع شدن از وضعیت و شرایط فرزندشان بودند که به آنها گفته شد، در بازداشت وزارت اطلاعات هستند و ممنوع الملاقات می باشند. گفته می شود که آنها به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج که در دست بازجویان وزارت اطلاعات می باشد زندانی هستند.
بازداشت مجید ماکنویی، دانشجوی مالک اشتر اصفهان - مجید ماکویی دانشجوی ترم آخرمهندسی کشتی سازی دانشگاه مالک اشتر اصفهان، ظهر روز دهم شهریور در منزل پدری خود در شهر خوی بازداشت شد.مأموران امنیتی پس از دستگیری وی، منزلش را نیز مورد تفتیش و جستجو قرار دادند.طی دو ماه گذشته، ماکویی بارها به اداره اطلاعات شهرهای خوی و ارومیه فراخوانده شده بود و روز جمعه گذشته نیز مأموران امنیتی جهت بازداشت وی به منزل پدری او رفته بودند که در آن هنگام نامبرده در منزل حضور نداشته است.
صدور ١سال حبس تعزیری برای حامد محمدی
حامد محمدی دانشجوی دانشکده ی اقتصاد دانشگاه مازندران طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب بابل به جرم تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به ۱سال حبس تعزیری محکوم شد که محکومیت وی به مدت ۵سال به حالت تعلیق درآمد.
دیدار خانواده منصور امینیان با قاضی پرونده دانشجویان در بند تبریز
چهارشنبه ۶ شهریور خانواده منصور امینیان دانشجوی دربند دانشگاه تبریز، با قاضی پرونده فرزندشان دیدار داشته اند.بر این اساس آنها پیش تر در اعتراض به عدم اجازه فرزندشان برای ملاقات حضوری، به محل دادسرای تبریز مراجعه کرده بودند.در این باره قاضی پرونده به آنها گفته که “امینیان اصلا با ما همکاری نمی کند و هیچ حرفی نمی زند” و در جواب به اعتراض خانواده وی “از مشکل شدن وضعیت” فرزندشان خبر داده است.در ادامه، قاضی از دستگیری چند تن دیگر از دانشگاه تبریز سخن گفته و عنوان کرده است “تا چند نفر دیگر از دانشگاه نگیریم، حتی سه دانشجوی اول دربند دانشگاه - که بیش از ۴۰ روز از بازداشتشان گذشته- را هم آزاد نمی کنیم”شایان ذکر است قاضی پرونده در پایان، پیگیری وضعیت منصور امینیان را به صلاح وی ندانسته است.گفتنی است با سخنان قاضی پرونده و برخی خبر های غیر رسمی، فشار بر ۷ زندانی تبریز موجبات نگرانی های زیادی در بین خانواده آنان و دوستانشان شده است.
سما بهمني به قيد وثيقه آزاد شد - حبيب بهمني هنوز در بازداشت بسر ميبرد
سما بهمني به همراه حبيب بهمني اهل بندرعباس از در تاريخ 2/5/87 در حمايت از فرزاد کمانگر به همراه سه معلم و يک فعال سياسي ديگر بازداشت و به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل گرديدند .
نامبردگان پس از سپري نمودن شرايط غيرانساني توام با بدرفتاري در اداره اطلاعات شهر سنندج که تماماً در سلول انفرادي سپري شد در تاريخ 17/5/87 به زندان مرکزي اين شهر منتقل گرديدند.
دادگاه انقلاب شهر سنندج براي آزادي موقت خانم سما بهمني اقدام به صدور قرار وثيقه سنگين يکصد ميليون توماني نمود که توديع اين وثيقه سنگين آزادي نامبرده را با تاخير روبه رو ساخت ، سرانجام با توديع وثيقه تعيين شده ايشان روز ١٩ شهريور از زندان مرکزي سنندج آزاد گرديدند.
بنا بر گزارشات دريافتي از افراد بازداشت شده مذکور همچنان حبيب بهمني در زندان مرکزي سنندج تحت بازداشت به سر مي برند و دادگاه انقلاب شهر مذکور از استفاده آقاي بهمني از حق ملاقات جلوگيري مينمايد و خانواده وي تاکنون امکان ملاقات وي را عليرغم طي مسافت طولاني بندرعباس - سنندج نيافته اند.
همينطور از ديگر افراد بازداشت شده تاريخ مذکور فرزاد حسن ميرزائي فعال بوکاني است که ايشان نيز همچنان در زندان مذکور بعلت عدم توان توديع وثيقه به سر مي برد.

No comments: