٤ دانشجوي دستگير شده دانشگاه شيراز همچنان در بازداشت بسر ميبرند

قبلا گزارش کرديم که روز شنبه ١٤ دي ٤ دانشجوي دانشگاه شيراز عبدالجلیل رضایی، کاظم رضایی، محسن زرین کمر و لقمان قدیری گل تپه، پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شدند. وزارت اطلاعات از خانواده های ۴ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شیراز خواسته است تا برای سپردن وثیقه مراجعه نمایند. علیرغم آنکه خانواده های ۴ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شیراز، وثیقه های مورد نظر وزارت اطلاعات را سپرده اند، اما همچنان این دانشجویان در بازداشت به سر می برند.
دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به بازداشت دوستانشان لقمان قديري، عبدالجليل رضايي، كاظم رضايي و محسن زرين كمر ، روز یکشنبه ۱۵ دیماه تجمع اعتراضی و تریبون آزاد برگزار کردند و در دانشگاه شیراز راهپیمایی و سخنرانی کردند. در این تجمع یکی از دانشجویان درباره علت دستگیری دانشجویان سخنرانی کرد و دانشجویان خواهان لغو احکام کمیته انضباطی برای ۲۷ دانشجوی این دانشگاه که بعد از مراسم روز دانشجو صادر شده است شدند. دانشجویان شعار می دادند "دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد" ، "گر تير و فتنه بارد جنبش ادامه دارد" ، "مرگ بر ديكتاتور" ، "پينوشه پينوشه ايران شيلي نميشه". دانشجویان همچنین در حمایت از دوستان خود عکس های دانشجویان زندانی را در دست داشتند.
در اعتراض به ادامه بازداشت 4 دانشجوی دانشگاه شیراز، روز دوشنبه ١٦ دي نيز دانشجویان دانشگاه شیراز تجمع اعتراضی بر پا کردند. اتهام آن ها اقدام علیه امنیت ملی و توهین به سران نظام عنوان شده است. امروز علی رغم پیگیری های مصرانه دانشجویان دانشگاه شیراز و خانواده دانشجویان بازداشتی و علی رغم صدور حکم دادگاه مبنی بر آزادی دانشجویان به قید وثیقه، اداره اطلاعات شیراز با ممانعت از تحویل پرونده دانشجویان به دادگاه، مانع از آزادی این 4 دانشجو شد که این اقدام اداره اطلاعات منجر به برگزاری تجمع اعتراضی در دانشگاه شد.
در ابتدای این حرکت که از ساعت ١ بعد از ظهر آغاز شد دانشجویان با تجمع در میدان مرکزی دانشگاه، به اداره اطلاعات شیراز ٣٠ دقیقه فرصت دادند تا دانشجویان بازداشت شده را آزاد کنند، با گذشت این ٣٠ دقیقه و عدم آزادی 4 دانشجوی بازداشت شده، دانشجویان با سر دادن شعار " دانشجوی زندانی آزاد باید گردد " و " زندانی سیاسی آزاد باید گردد " رسما تجمع خود را آغاز کردند. دانشجویان شرکت کننده که تصاویر ٤ دانشجوی بازداشت شده را در دست داشتند شعارهایی همچون " دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد" ، " مرگ بر دیکتاتور" و " دیکتاتور دیکتاتور خجالت خجالت" سر می دادند. سپس چند نفر از دانشجویان در میان جمع حاضر شدند و به سخنرانی پرداختند. دانشجویان که به علت تعطیلات پیش رو و نزدیکی به امتحانات تعدادشان چندان زیاد نبود و نزدیک به صد نفر بود که بعد از دقايق با سردادن سرود به سمت در ورودی دانشگاه حرکت کردند و از دانشگاه خارج شدند و وارد خیابان شدند.
دانشجویان در حالی که شعارهایی همچون " مدعی عدالت خجالت خجالت" ، " مرگ بر دیکتاتور" ، " دیکتاتور دیکتاتور ننگت باد ننگت باد" ، " محمود احمدی نژاد عامل تبعیض و فساد " و " فرمانده پادگان این آخرین پیام است جنبش دانشجویی آماده قیام است" سر می دادند به سمت میدان دانشجو در مقابل دانشگاه حرکت کردند و در آن جا توقف کردند. پس از دقایقی توقف دانشجویان در این میدان و با حضور مردم و حمایت آنها از دانشجویان، ماموران گارد ویژه ضد شورش با هجوم به منطقه مردم را پراکنده کردند و مانع از فیلم برداری مردم از دانشجویان شدند. در این هنگام تعداد زیادی ماموران ضد شورش و لباس شخصی ها همراه با موتور سواران ضد شورش به طرف دانشجویان حرکت کردند و کوشیدند تا با ایجاد ترس میان دانشجویان آن ها را پراکنده کنند، اما دانشجویان بدون توجه به این تهدید ها به تجمع خود ادامه دادند و پس از گذشت ٢ ساعت به دانشگاه برگشتند.
دانشجویان پس از بازگشت به دانشگاه در میدان مرکزی دانشگاه جمع شدند و اعلام کردند تا آزادی دانشجویان بازداشتی از پا نخواهند نشست و و به اعتراضشان ادامه خواهند داد. اين تجمع سرانجام در ساعت ٥ عصر پايان يافت.
خواست دانشجویان دانشگاه شیراز آزادي دانشجويان دستگير شده ٬ متوقف شدن احضار دانشجويان و کوتاه شدن دست کميته هاي انضباطي از دانشگاه است..
باید با تمام قوا از دانشجویان شیراز و اعتراضات شان حمایت کرد. دانشجویان دانشگاه شیراز و دانشجویان سایر دانشگاه ها باید به طور سراسری و هماهنگ اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی و راهپیمایی با شعار ها و مطالبات مشترک کنند. مردم شیراز باید با حمایت خود به انحاء مختلف دانشجویان را مورد حمایت قرار دهند. کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي تمامي دانشجويان در سراسر ايران و تمامي بخش هاي جامعه را به حمايت وسيع از دانشجويان دانشگاه شيراز و خواست آزادي فوري دانشجويان بازداشت شده فراميخواند. عبدالجلیل رضایی، کاظم رضایی، محسن زرین کمر و لقمان قدیری گل تپه بايد فورا از زندان آزاد شوند. تمامي زندانيان سياسي بايد فورا و بدون قيد و شرط از زندان آزاد شوند.
١٦ دي ٨٧- ٥ ژانويه ٢٠٠٩
کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي

No comments: