آخرین اخبار از دانشجویان زندانی و احضار ها و دستگیریها

احضار ۱۱ دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان به کمیته انضباطی و صدور حکم ممنوع الورود برای ۸ نفر
پس از تحصن های دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در ماه های گذشته و در اعتراض به عدم امنیت این دانشگاه، کمیته انضباطی این دانشگاه ۱۱ نفر از دانشجویان را در ایام امتحانات و تعطیلات پس از امتحانات به کمیته انضباطی احضار کرده و تاکنون برای ۸ نفر از دانشجویان حکم «ممنوع الورود به دانشگاه» صادر شده است.
علی باقری، ابراهیم اسکافی (میدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه دانشجویی پنجره)، علی نمازی (مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه دانشجویی شورا)، علی صالحی، شهریار حسین بر (مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه دانشجویی سیاه و سپید)، صابر رستاد، کامران جلیل و میلاد همتی پور به دانشگاه ممنوع الورود شده اند.
علیرغم اینکه مسئولین دانشگاه در پایان تحصن دانشجویان توافق کرده بودند که دانشجویی به کمیته انضباطی احضار نخواهد شد، این احکام صادر شده است. به بسیاری از این دانشجویان حتی فرصت حضور در کمیته انضباطی و دفاع از خود داده نشده و این احکام در غیاب آنان صادر شده است.

فریاد "مرگ بر دیکتاتور" باز هم در دانشگاه شیراز طنین انداز شد
روز پنج شنبه ۳ بهمن ماه آلما رنجبر و حمدالله نامجو دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شیراز به ترتیب پس از تحمل ۸ و ۹ روز بازداشت آزاد شدند و مورد استقبال گرم دانشجویان دانشگاه شیراز قرار گرفتند.در مراسم استقبال از این دو دانشجو، دانشجویان شعار "مرگ بر دیکتاتور" را با شور و شعف خاصی سر دادند، دانشجویان همپنین شعار " دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد" و "گر تیر و فتنه بارد جنبش ادامه دارد" را نیز سر دادند .
با آزادی این دو دانشجو تمام دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز آزاد شدند.برگزاری این مراسم در دانشگاه شیراز با توجه به حوادث اخیر این دانشگاه همچون بازداشت ۱۳ دانشجو، احضار نزدیک به ۶۰ دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه، صدور بیش از ۳۰ ترم محرومیت از تحصیل و اخراج ۲ دانشجو و تلاش گسترده جهت سرکوب دانشجویان این دانشگاه نشان از این داشت که این سرکوب ها بی تاثیر بوده است.

دو دانشجوی دیگر دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی احضار شدند
به گزارش روز 10 بهمن در ادامه احضارهای پی در پی فعالین دانشجویی به کمیته انضباطی دانشگاه مازندران دو دانشجوی دیگر به نام های ایرج حکیم زاده و علی اصغر یاغی تبار به کمیته انضباطی احضار شدند. این دو دانشجو در حالی به کمیته انضباطی می روند که پیش از این سیزده دانشجوی دیگر این دانشگاه به اتهام برگزاری تجمع ۱۷ آذر و ۲ دی احضار شده بودند.

صدور ۶ سال و نیم حکم قطعی برای محمد صیادی
به گزارش روز 10 بهمن محمد صیادی طی حکم دادگاه به ۶ سال و نیم برابر با ۷۸ ماه حبس قطعی و ۲ میلیون و پانصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شد. محمد صیادی بنا بر حکمی که به وی ابلاغ شده، بنا بر اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی بر علیه جمهوری اسلامی، توهین به خمینی ایجاد و اداره تشکلی غیر قانونی به ۶ سال و شش ماه حبس قطعی و ۲۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی احضار شدند
با توجه به تعطیلی دانشگاه در بین دو ترم کمیته انضباطی دانشگاه اقدام به احضار چند تن از فعالین دانشجویی دانشگاه نموده است. حمید رضا صحرایی مدیر مسئول هفته نامه “پویش” و سجاد حسینی فخر مدیر مسئول روزنامه “خانه متروک” از جمله افرادی هستند که به این کمیته احضار گردیدند. اتهام این فعالین شرکت در تجمع جلوی درب ریاست و همچنین نوشتن مقالات! در نشریات دانشجویی اعلام گردیده است.
گفته می شود کمیته انضباطی که دبیر آن به تازگی تغییر کرده قصد احضار دانشجویان دیگری را نیز دارد و صحبتهای مدیران دانشگاه و همچنین اعلام تشکیل ۳ جلسه در طول هفته آینده موید این امر است.
لازم به ذکر است رفتار جبل عاملی رئیس دانشگاه و دیگر مدیران دانشگاه اقدام به لغو مجوز تریبون آزاد روز دانشجو که هرساله برگزار می گردید. همچنین هفته نامه “پویش” و روزنامه “کورسو” نیز با دلایل واهی به کمیته ناظر بر نشریات احضار گردیده بودند که جلسه این کمیته نیز هنوز تشکیل نگردیده است.
در پی این اقدامات گستاخانه و توهین آمیز جمعی از فعالین دانشجویی گردهمایی اعتراض آمیزی با مضمون “هشدار نسبت به وضعیت دانشگاه” در مقابل درب اتاق ریاست انجام داده بودند و اعلام نموده بودند در صورت عدم بهبود شرایط برای منتقدین دولت و مدیریت “که اگر اقدامی صریح صورت نگیرد، جامعه دانشگاهی علم و صنعت فریاد اعتراض خود را به انحای مختلف و هر چه رساتر بانگ خواهد زد.

خودکشی یک دانشجو در کوی دانشگاه تهران
روز 7 بهمن نبی پیرمحمدی دانشجوی ۲۲ ساله که در مقطع کارشناسی رشته مردم شناسی دانشگاه تهران درس می خواند دیروز صبح خود را از طبقه چهارم کتابخانه کوی دانشگاه تهران به پایین پرت کرد.وی هم اکنون در بیمارستان شریعتی تهران بستری است و متأسفانه دچار مرگ مغزی شده است. احتمال زنده ماندن این دانشجو است اما به دلیل آسیب مغزی امکان نقض یا مشکلات دیگر جسمی زیاد است. نبی پیرمحمدی نزدیک یک ماه پیش در اعتراض به پیدا شدن ناخن در غذای خوابگاه شرکت داشته و از مسئولین می خواهند موضوع را پیگیری کنند وبه دفتر باقری‏ مسئول پذیرش کوی می روند و از آنها می خواهند به موضوع رسیدگی کنند. در جواب دانشگاه آنها را به کمیته انضباطی احضار می کند و شنیده ها حاکی است رئیس دانشکده علوم اجتماعی نیز برخوردهای خصمانه و نامناسبی با وی داشته است.
مدیریت دانشکده علوم اجتماعی تلاش زیادی در راستای مسکوت گذاشتن ماجرای خودکشی او وتلاش برای حادثه جلوه دادن این رخداد داشت به گونه ای که امروز مهدی قمصری معاون دانشجویی دانشگاه تهران به خوابگاه رفته و گفته قرار بوده این دانشجو به کمیته انضباطی رفته و حکم تبرئه دریافت کند. اما جای پرسش است که هیچ زمانی دانشجو را برای تحویل حکم به کمیته انضباطی احضار نمی کنند. اما دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این روز تجمعی اعتراضی را در همین زمینه برپا کردند. خودکشی این دانشجو در ساعت ۸ صبح اتفاق افتاد درحالی که وی باید ساعت ۹ در کمیته انضباطی حاضر میشد.

احضار ۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار به کمیته انضباطی
مسئولین دانشگاه تربیت معلم سبزوار ۲۰ نفر از دانشجویان دانشکده ی هنر را به کمیته انضباطی احضار کردند.
چند ماه پیش دانشجویان دانشکده ی هنر جلسه ای را برگزار کردند و در آن جلسه به برخورد های حراست دانشگاه با همکلاسی هایشان اعتراض کردند.اکنون بعد از گذشت ۳ ماه از آن جلسه، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان جلسه به دلایل واهی به کمیته انظباطی احضار می شوند .لازم به ذکر است که نامه احضاریه ۱۰ نفر از این دانشجویان به صورت یکجا به آنها داده شده است. اکثر دانشجویان احضار شده، در فعالیتهای فرهنگی دانشگاه شرکت داشته و گفته می شود به دلیل احساس خطر مسئولین دانشگاه از تبدیل جلسه ذکر شده به تحصن در ماههای آینده، همگی آنها به کمیته انظباطی احضار شده اند.

احسان مازندرانی و محمدصادق چناری، دو فعال دانشجویی دانشکده خبر به کمیته انضباطی احضار شدند.
بر پایه احضاریه‌‌های کتبی که روز چهارشنبه 9 بهمن به این دو دانشجو داده شد، آنها باید روز ششم بهمن‌ماه در کمیته انضباطی دانشگاه حاضر شوند. علت این احضارها که درست در میانه امتحانات پایان‌ترم انجام گرفته در برگه “محرمانه” احضاریه عنوان نشده است. این دو فعال دانشجویی پیش از این نیز در آغاز سال تحصیلی به کمیته انضباطی احضار شده بودند، اما حکمی برای آنها صادر نشده بود. به‌دنبال این احضارها، شماری از دانشجویان به مسئولان دانشکده خبر اعلام کرده‌اند که در صورت صدور هرگونه حکمی برای این دانشجویان، عواقب این اقدام برعهده دانشکده خواهد بود.

دادگاه هشت دانشجو در تبریز برگزار شد
جلسه رسیدگی به اتهامات مقصود عهدی، منصور امینیان، آیدین خواجه ای، امیر مردانی، فراز زهتاب، سجاد رادمهر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهمراه مجید ماکوئی دانشجوی کشتی سازی، دانشگاه مالک اشتر اصفهان و داریوش حاتمی، افسر وظیفه نیروی زمینی ارتش روز شنبه ۲۸ دیماه در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.
نقی محمودی، وکیل مدافع این دانشجویان اتهامات موکلانش را «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشکیل و عضویت در گروه های غیر قانونی برای اخلال در امنیت ملی» عنوان کرده است
این دانشجویان در تابستان امسال در پی تعطیلی دانشگاهها توسط نیروهای امنیتی دستگیر و مدت سه ماه را دربازداشت موقت به سر بردند.
بازداشت شدگان، سرانجام پس از سپردن وثیقه های ۵۰ و ۲۰ میلیون تومانی آزاد شدند، اما پرونده های آنها به دادگاه انقلاب تبریز ارسال شد.
سازمان عفو بین الملل در بیانیه های جداگانه ای بتاریخ ۲۳ سپتامبر ، ۲۱ نوامبر و ۱۵دسامبر ۲۰۰۸، نسبت به دستگیری و شکنجه این افراد ابراز نگرانی نموده بود.

اعتراض در دانشگاه همدان در پی صدور حکم کمیته انضباطی
شعبه یک دادگاه انقلاب همدان، روز ۳۰/۱۰/۸۷ در جلسه ای غیرعلنی و بدون حضور وکیل و هیأت منصفه، محمد صیادی، ازدانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان را به شش سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.
قاضی خزایی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب درحالی این فعال دانشجویی را طبق مواد ۴۹۸، ۵۰۰، و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی به اتهام برهم زدن امنیت داخلی کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به خمینی مجموعاً به شش سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد که در سراسر جلسه، دادگاه به تفتیش عقاید متهم پرداخته و او را به علت عقایدش تحت تحقیر و فشار قرار داد. محمد صیادی، پیش از این توسط کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده بود و در اواخر شهریور ماه سال جاری نیز به مدت سه روز در بازداشت وزارت اطلاعات به سر برد.
با توجه به کم سابقه بودن صدور چنین حکم سنگینی برای یک فعال دانشجویی، در روز سه شنبه ۱/۱۱/۸۷ دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در اعتراض به این حکم، اقدام به جمع آوری طومارهایی در سطح دانشگاه نمودند که با یورش نیروهای حراست دانشگاه مواجه شده و منجر به بروز درگیری میان دانشجویان و حراست دانشگاه شد. دانشجویان در اعتراض به این برخورد نیروهای امنیتی، دست به ایجاد تجمع اعتراضی و به خواندن سرود پرداختند.
گفتنی است نیروهای امنیتی در چند ماه اخیر، بارها طی تماس تلفنی با منزل این فعال دانشجویی، خانواده او را تهدید به قتل فرزندشان، ممانعت از تحصیل خواهر ایشان، و اخراج برادر وی از کار نمودند. این تهدیدات منجر به برهم ریختن وضعیت روحی و جسمی مادر محمد صیادی و بستری شدن وی در بیمارستان شد.

احضار ۸ دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان به کمیته انضباطی
بعد از تحصن چند ماه پیش دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نسبت مسائل صنفی خود، تاکنون ۸ نفر از دانشجویان متحصن این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. هم چنین برای یک دانشجو دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه حکم یک ترم حذف ترم و و توبیخ کتبی و.درج درپرونده زده شد. شایان ذکر است که این احضاریه ها همچنان ادامه دارد. در زمان امتحانات این دانشجویان به کمیته ی انضباطی احضار شده اند.

دادگاه سه فعال دانشجویی برگزار شد
صبح روز 10 بهمن دادگاه رسیدگی به اتهامات سه فعال دانشجویی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
مهدی خدایی ازدانشگاه آزاد شهر ری ، سلمان سیما مدیر مسئول نشریه توقیف شده سخن تازه در دانشگاه آزاد تهران جنوب و مجید اسدی دانشجوی رشته اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی صبح روز جاری به همراه وکلای خود، آقایان محمد اولیایی فرد و آرش کیخسروی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی حاضر شدند و به دفاع از خود پرداختند.
این سه دانشجو در حدود ۱۳ تا ۱۸ آذرماه در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردیدند ، نامبردگان بیش از یکماه را در سلولهای انفرادی این بند به سر بردند و پس از آزادی در خصوص شکنجه ها و بدرفتاریهای صورت گرفته که منجر به بستری شدن آقای خدایی در بیمارستان گردید دست به افشاگری زدند.
اتهامات دانشجویان مذکور اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه اندازی تجمع ، تبانی و تبلیغ علیه نظام بوده است که با پایان دادرسی مذکور ظرف روزهای آینده دادگاه به صدور رای اقدام خواهد نمود.


روز یکشنبه 6 بهمن سعید خلعتبری که از روز 21 دیماه بازداشت شده بود با قرار وثیقه 50 میلیونی آزاد گشت.
عنایت تقوی یکی از این دانشجویان بازداشتی، از روز 21 دی ماه بازداشت شده است و اتهام او توهین به مسئولان نظام است،
همچنین در روز 6 بهمن ماموران حراست دانشگاه مانع از ورود کاظم رضایی به دانشگاه و حضور او در امتحان شدند و به او اعلام کردند که با اجرای 2 ترم محرومیت از تحصیل برای او، او از دانشگاه اخراج است و اجازه ورود به دانشگاه را ندارد.لازم به یادآوری است که پیش از این کاظم رضایی در روز 14 دیماه پس از مراجعه به اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده بود و در روز 22 دیماه پس از 8 روز بازداشت آزاد شده بود.
از سوی دیگر روز 9 بهمن تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند که تعداد دقیق احضار شدگان مشخص نیست اما احتمال می رود که بیش از 15 نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شده باشند.

صدور حکم دادگاه یکی از فعالین چپ دانشگاه مازندران
بهرنگ زندی دانشجوی چپ دانشگاه مازندران که از دانشجویان بازداشت شده ۱۳ آذر ۸۶ بوداز طرف دادگاه انقلاب بابل به یک سال حبس تعزیری محکوم شده که این حکم به مدت ۵سال به حالت تعلیق در آمده است .لازم به ذکر است که رفیق بهرنگ زندی از دانشگاه مازندران اخراج شده است.

احضار دو تن از دانشجویان دانشگاه مازندران و تجمع در دانشگاه نوشیروانی بابل
پس از احضار چهار تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دو تن دیگر از دانشجویان دانشگاه مازندران به اسامی مازیار یزدانیان و هومن احمدی به کمیته انضباطی فرا خوانده شدند.
همچنین گفتنی است پس از احضار خانواده محسن برزگر به اداره اطلاعات شهرستان بابل و تهدید و ارعاب پدر و یکی دیگر از اعضای خانواده وی مبنی بر صادر شدن حکم تعلیق و بازداشت برای فرزندشان، بیش از ۳۰ تن از دانشجویان به بخش حراست دانشگاه رفته تا نسبت به این عمل که از جانب او -رئیس حراست- سازمان یافته بود اعتراض کنند که وی به محض مشاهده دانشجویان به سمت اتاقش فرار کرده و درب اتاق خود را قفل نمود! نیروهای حراست نیز به محض در خطر دیدن وی فورا به سمت دانشجویان حمله کردند که در نتیجه این درگیری چندین دانشجو و حراستی زخمی شدند و لباس بعضی از دانشجویان نیز پاره شد. دانشجویان عصبانی قصد شکستن درب اتاق قربانی(رئیس حراست) و ورود به آنجا را داشتند که با حضور مجیدی قائم مقام دانشگاه و امینی راد معاونت فرهنگی دانشگاه در جمع دانشجویان و درخواست آنها مبنی بر مذاکره با دانشجویان معترض از این کار خودداری نمودند. در پی این اقدام نمایندگان این دانشجویان به دفتر رییس دانشگاه شکری رفتند و با او مذاکره کردند و سایر دانشجویان تا اتمام مذاکرات که حدود ۲ ساعت به طول انجامید ناحیه حراست را محاصره کردند. شکری متعهد شد که از قربانی توضیح بخواهد و چنین اقداماتی دیگر تکرار نشود. دانشجویان پس از اتمام مذاکرات مجددا به سمت ناحیه حراست رفتند و به معاون قربانی اعلام کردند در صورتی که یک بار دیگر خانواده دانشجویی توسط اداره اطلاعات احضار شود دانشگاه برای قربانی امن نخواهد بود. بنا به گزارشات سیزده نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به اتهام برگزاری تجمع روز دانشجو و تجمع ۲دی ماه در این دانشگاه به کمیته ی انضباطی احضار شدند. گفتنی است تجمع ۲ دی ماه در اعتراض به مرگ دو دختر دانشجو این دانشگاه صورت گرفته بود. این دو دانشجو بر اثر گاز گرفتگی در خوابگاه جان سپرده بودند.
گفتنی است در دانشگاه ۳۰۰۰ نفری صنعتی نوشیروانی بابل تاکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر از دانشجویان طومار حمایت از افراد احضار شده به کمیته انضباطی را امضا کرده اند.جمع آوری امضا همچنان ادامه دارد.

No comments: