آخرين اخبار از دانشجويان زنداني و دستگيريها

سحر یزدانی‌پور دانشجوی دانشگاه شیراز که پنجشنبه ٢٤ بهمن برای پیگیری وضعیت همسرش «یونس میرحسینی» به دادگاه انقلاب شیراز رفته بود، بازداشت شد. جابر بانشی دادستان شیراز درباره بازداشت سحر یزدانی‌پور به فرهنگ‌آشتی گفت: «ایشان متهم هستند و بر همین اساس بازداشت شده‌اند و تحت بازجویی قرار دارند». دادستان شیراز اتهام خانم یزدانی‌پور را «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرد. جابر بانشی در عین حال بازداشت سحر یزدانی‌پور را به دلیل آنچه که درگیری لفظی این دانشجو و مسئول اجرای احکام دادگاه انقلاب شیراز اعلام شده، تائید نکرد. او تاکید کرد که پرونده دانشجویان دانشگاه شیراز در مرحله رسیدگی مقدماتی است. دادستان شیراز، برگزاری دادگاه برای دانشجویان و علنی بودن آن را به نظر قاضی پرونده مربوط دانست. حنیف یزدانی‌پور، برادر سحر یزدانی‌پور در مورد نحوه بازداشت خواهرش گفته است: «خواهرم برای ملاقات همسرش به دادگاه انقلاب شیراز مراجعه کرده بود و علی‌رغم قول‌هایی که دادستان پرونده در روزهای گذشته‌ داده ‌بود، مانع ملاقات وی با همسرش- یونس میرحسینی- شده‌اند. سپس او را به اتاقی برده‌اند که با او صحبت کنند . اما همانجا به او دستبند زده‌ و بدون حکم او را به زندان منتقل کرده‌اند. دادستان و قاضی این پرونده آقای موسوی‌تبار است که اکنون در کربلا به سر می‌برد و معلوم نیست وضعیت این پرونده چه می‌شود. ما تاکنون هیچ ارتباطی با یونس میرحسینی نداشته‌ایم و از وضعیت وی بی‌خبریم».در همین حال یک دانشجوی دانشگاه شیراز، درباره چگونگی دستگیری سحریزدانی‌پور گفته است: «قاضی موسوی‌تبار به ایشان (سحر یزدانی‌پور) گفته بود که من پرونده را مطالعه نکرده‌ام. شما برای پیگیری کار به دادگاه انقلاب بیائید. گویا خانم یزدانی‌پور را به دادگاه راه نمی‌دهند و ایشان با مسئول اجرای احکام دادگاه(خانم زارعی) دعوایش می‌شود. دادستان بالاخره اجازه ورود را می‌دهد اما ایشان دیگر از دادگاه بیرون نمی‌آید. شنیدیم که مسئول اجرای احکام برای او گزارش رد کرده که چرا بگومگو و دعوا کرده است».
سحر یزدانی‌پور که دانشجوی رشته کتابداری دانشگاه شیراز است پیش از بازداشت، از سوی کمیته انضباطی دانشگاه از تحصیل محروم شده بود. او آذر ماه سال گذشته نیز به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی بازداشت شده بود. یونس میرحسینی و اسماعیل جلیلوند دو دانشجوی دیگری هستند که روزهای ۱۷ و ۱۶ بهمن ماه در شیراز بازداشت شده‌اند. یونس میر حسینی دانشجوی دانشگاه شيراز در ١٧ بهمن با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و در مقابل چشمان همسرش و همسایگان مورد ضرب و شتم مامورین وزارت اطلاعات قرار گرفت. او در همانروز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به بازداشتگاه پلاک ١٠٠ انتقال داده شد. از وضعیت يونس ميرحسيني تا به حال هیچ خبری در دست نیست. بنابه بیانیه ای که از جانب او صادر شده است . میر حسینی هم اکنون در اعتصاب غذا بسر می برد. او از زخم روده رنج می برد و در صورت ادامه اعتصاب غذا خطر جاني او را تهديد ميکند.از سوي دیگر جمهوري اسلامي فشار بر روي زندانيان و از جمله دانشجویان زندانی شدت داده است. مامورین وزارت اطلاعات روز ١٦ بهمن به منزل یونس میرحسینی یورش برده و مقداری از وسائل شخصی يونس و همسرش از جمله کامپیوتر،سی دی،کتابهاو جزوات او را با خود بردند. یونس میرحسینی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شیراز، آذرماه سال ۱۳۸۶ نیز به دليل شرکت در مراسم ١٦ آذر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده بود. او در آنموقع به سه سال حبس تعليقي محکوم و پس از دو هفته با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.
اسماعیل جلیلوند دانشجوی دیگر دانشگاه شيراز که در ١٦ بهمن دستگير شده بود هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بسر می برد و علیرغم پذیرفتن کفالت برای آزادی او همچنان از آزادی وي خوداری می کنند.
از زمان دستگیری تا به حال خانواده های این ٢ دانشجو هر روزه به دادگاه انقلاب مراجعه می کنند ولی به آنها اجازه ورود داده نمی شود. روز دوشنبه ٢١ بهمن ماه خانواده میر حسینی و جلیلوند به دادگاه انقلاب مراجعه کردند و از ساعت ٨صبح تا ٣٠:١٤بعد از ظهر در مقابل درب ایستاده بودند ولی اجازه ورود به آنها داده نشد. به خانواده های آنها گفته شده است که بدلیل نبودن دادستان انقلاب پرونده فرزندانشان هنوز به دادگاه ارجاع نشده است. از طرفی دیگر به خانواده یونس میر حسینی گفته شده است که برای او قرار بازداشت صادر شده است. در بازداشتهای اخیر دانشجویان شیراز برای هیچکدام از آنها قرار بازداشت صادر نشده بود.پس از بازداشت و مراجعه خانواده های آنها به دادگاه انقلاب به آنها گفته می شد که با کفالت و یا وثیقه می توانند آزاد شوند. ١٥دانشجوی دانشگاه شیراز که ۱۲ نفر از آنها دو هفته قبل از زندان آزاد شده‌اند، متهم شده‌اند که از طریق برگزاری تریبون آزاد در روز ۱۸ آذر سال جاری به مقدسات توهین کرده‌اند. پس از ادامه اعتراضات در دانشگاه شيراز، ۳۷ دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند که بخش اعظمی از آنها به محرومیت‌های یک تا دو ترم از تحصیل محکوم شدند.۱۵ دانشجو نیز به مرور بازداشت شدند که هم اکنون سه دانشجو به نام‌های «اسماعیل جلیلوند، یونس میرحسینی و سحر یزدانی‌پور» هنوز در بازداشت به سر می‌برند. همچنین تاکنون پانزده نفر از دانشجویان شیراز ممنوع‌الورود شده‌اند و دانشجویان می‌گویند که به احتمال فراوان برای تعدادی دیگر نیز در روزهای آینده حکم انضباطی صادر شود.
-روز ٢٤ بهمن عليرضا داودي ،‌از دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب دانشگاه اصفهان توسط نيروهاي اطلاعاتي در منزل خود ، دستگير و به مكان نامعلومي انتقال داده شد. مامورين لباس شخصي پس از انتقال عليرضا داودي به تفتيش منزل او پرداخته و بعضي از وسايل و كتاب هاي وي را ضبط كرده اند.از وضعيت كنوني عليرضا داودي و مكان نگهداري وي اطلاعي در دست نيست.
- معصومه منصوری دانشجوی دانشگاه امیر کبیر روز دوشنبه 14 بهمن ماه توسط صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت. دادگاه او از ساعت 09:30 آغاز گردید و به مدت 45 دقیقه ادامه داشت. صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب خانم منصوری را به اتهام محاربه با نظام و تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار داد. و بر مبنی ماده 186 که معروف به ماده محاربه با نظام است و ماده 500 مورد محاکمه قرار گرفت.صلواتی با وارد کردن این ماده که تا حکم اعدام را می تواند علیه ایشان صادر کند دست خود را برای هر حکمی سنگینی علیه این دانشجو باز گذاشته است. منصوری پس از یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلشان و دستگیری پدرش محمدعلی منصوری به دلیل شرکت در مراسم 19 سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 و انتقال او به سلولها انفرادی بند 209 برای پیگیری وضعیت پدرشان به دادگاه انقلاب مراجعه نمود.او بخاطر مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای آگاهی یافتن از وضعیت پدرشان بدستور راسخ رئیس شعبه 1 دادگاه انقلاب دستگیر و به سلول انفرادی بند 209 انتقال داده شدو به مدت 3 هفته در سلولهای انفرادی بند 209 تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت و بازجویان وزارت اطلاعات اقدام به پرونده سازی علیه او نمودند و پرونده او را به شعبه 15 دادگاه انقلاب فرستادن.
- رضا نگاهداری دانشجوی حقوق دانشگاه تهران روز سه شنبه 15 بهمن ماه توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شد و به نقطه نامعلومی منتقل گردید. از محل بازداشت و شرایط این دانشجو خبری در دست نیست و خطر جدی شکنجه جسمی و روحی او را تهدید می کند.
خانواده نگاهداری از زمان ناپدید شدن فرزندشان به ارکانهای مختلفی مراجعه کردند ولی جواب مشخصی دریافت نکردند.پیگیریهای مستمر خانواده او باعث گردید که به او اجازه تماس تلفنی بسیار کوتاهی بدهند و فقط به آنها بگوید که حالش خوب است و سپس مکالمه تلفنی قطع گردید . خانواده او همچنان از محل بازداشت و شرایط فرزندشان در بی خبر ی بسر می برند. رضا نگاهداری از 3 ترم تحصیل محروم و از ورود به دانشگاه و کوی دانشگاه ممنوع شده بود.

No comments: