اخباري از دانشجويان زنداني

مهدي خدايي دانشجوي دانشگاه آزاد شهر ري و سلمان سيما دانشجوي دانشگاه آزاد کرج به دادگاه احضار شدند
مهدي خدايي دبير اسبق انجمن اسلامي دانشگاه آزاد واحد شهرري به همراه سلمان سيما دانشجوي رشته اقتصاد - انرژي داشنگاه آزاد واحد کرج و مديرمسئول نشريه دانشجويي توقيف شده سلام که در ١٣ و ١٥ توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و مدت قريب به يکماه در بند ٢٠٩ بودند٬ طبق احضاريه اي که در هفته دوم آبان به دست آنان رسيده ٬ در اول بهمن ماه ٨٧ به اتهام اقدام عليه کشور از طريق تباني و اخلال در نظم ، در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب محاکمه مي گردند. اين دو فعال دانشجويي دانشگاه آزاد در زمان بازداشت خود در بند ٢٠٩ مورد بدرفتاري و شکنجه قرار گرفتند به طوريکه آقاي خدايي سه روز از بازداشت خود را جهت مداوا در بيمارستان قمر بني هاشم بستري شده بود ، اين دانشجويان پس از آزادي در مورد شکنجه هاي اعمال شده بر آنان افشاگري کردند.

مهران عباس زاده دانشجوي دانشگاه تربیت معلم به زندان گوهردشت انتقال يافت
مهران عباس زاده دانشجوي دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران که در تاریخ پنجشنبه ۹ آبان بازداشت شده بود، روز ۱۲ آبان به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این در حالی است که مراجعات مکرر خانواده وی برای ملاقات یا کسب اطلاع دقیق از وضعیت فرزندشان تا کنون بی نتیجه مانده است.

بازداشت سه تن از دانشجویان پلی تکنیک با شکایت مدیریت دانشگاه
به گزارش خبرنامه اميرکبير٬ در پی پرونده سازی جدید مدیریت دانشگاه مجید توکلی، آرمان صداقتی و پدرام رفعتی چند ساعت در بازداشتگاه دادسرای ناحیه ۶ تهران بازداشت شدند. روز ١١ آبان توکلی، صداقتی و رفعتی با ابلاغ احضاریه های قضایی به شعبه ۳ دادیاری دادسرای ناحیه ۶ تهران مراجعه و به دستور دادیار چند ساعت را تا رسیدگی و پیگیری دانشجویان در بازداشتگاه سپری کردند. دادیار رسیدگی کننده به این پرونده اتهامات این دانشجویان را اخلال در نظم عمومی، تخریب اموال دانشگاه و درگیری و ضرب و شتم انتظامات دانشگاه عنوان کرده است. در جریان رسیدگی به پرونده صادقی دادیار شعبه ۳ پس از تفهیم اتهام توکلی و سپس رفعتی بدون اینکه به تفهیم اتهام صداقتی بپردازد و قبل از شنیدن دفاعیات دانشجویان٬ دستور بازداشت دانشجویان را صادر و با احضار یگان انتظامی که گاز اشک آور به همراه داشتند، دانشجویان را به بازداشتگاه انتقال داد. پس از دو ساعت با بازگشت توکلی و صحبت ۲ ساعته با دادیار شعبه ۳ (در حالی که صداقتی و رفعتی در بازداشتگاه بودند) نهایتا شرایط آزادی دانشجویان فراهم شد.

پرونده سازي عليه دانشجويان
به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پی درگیری های اردیبهشت ماه سال ۸۶ ٬ حراست و انتظامات دانشگاه به ارائه گزارشات و تنظیم شکایت علیه دانشجویان پرداخته است. در این گزارشات که علاوه بر توکلی، صداقتی و رفعتی به دانشجویانی از جمله علی عزیزی، علی صابری، احمد قصابان، اسماعیل سلمان پور، محمد یوسف رشیدی و … نیز اشاره شده است. حراست و کمیته انضباطی دانشگاه با ارائه احکام و گزارشات رسمی به شعبه رسیدگی کننده، فیلم تجمعات و سخنرانی های دانشجویان را به عنوان سند ارائه کرده است. (به فیلم سخنرانی توکلی در ۱۵ اردیبهشت اشاره شده است.) در متون شکایت انتظامات از دانشجویان نیز که با اندکی تفاوت از یک مطلب کلی کپی برداری شده است به عنوان نمونه آمده است که در عده ای از دانشجویان به سرکردگی علی عزیزی، مجید توکلی و آرمان صداقتی به انتظامات حمله ور شدند که در جریان آن دست وی آسیب ديده است. در این پرونده سازی جدید علاوه بر گزارشات حراست و کمیته انضباطی، شکایاتی از اعتمادزاده، ایران پور، صالحی، شمس، ذوالفقاری، آهنگری، آجرلو، جعفری، طالبی، قازقانی، خدامرادی و آزاد به چشم می خورد.
احضار دانشجویان به دادسرای عمومی در شرایط فعلی و انتساب اتهاماتی واهی به فعالان دانشجویی در حالی صورت می پذیرد که از ۲ سال گذشته نهادهای امنیتی و وابستگان دولت با پرونده سازی های متعدد موجب بازداشت و زندانی شدن دانشجویان شده اند که بارزترین این پرونده سازی در جعل نشریات دانشجویی پلی تکنیک در اردیبهشت ۸۶ به اجرا درآمد.
پرونده سازی جدید علیه دانشجویانی صورت پذیرفته که پیشتر نیز بارها با احکام کمیته انضباطی و برخوردهای نهادهای امنیتی مواجه بوده اند. مجید توکلی و احمد قصابان بیش از ۱۵ ماه در جریان نشریات دانشجویی در زندان بوده اند. علی عزیزی در آبان ماه گذشته به علت فعالیت های دانشجویی در تحکیم و انجمن پلی تکنیک بازداشت و در بند امنیتی ۲۰۹ بود. علی صابری دو بار در جریان نشریات دانشجویی در تهران و فعالیت دانشجویی در مشهد و آرمان صداقتی و پدرام امنیتی در پی فعالیت های دانشجویی در پاییز سال گذشته در بازداشت بوده اند.

پنچ دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر احضار شدند
به دنبال اعتراضات دانشجویی در جریان جلسه سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی در دانشگاه خواجه نصیر میلاد اسدی و مهدی عباس زاده دو دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به همراه سه دانشجوی دیگر که به عنوان منتقد در این سخنرانی حاضر شده بودند٬ به کمیته انضباطی احضارشدند. احضار و تهدید دانشجویان معترض به سخنرانی رحیم پور ازغدی در حالی است که وی در سخنان خود،حضور دانشجویان منتقد در سخنرانی اش را نشانه آزادی بی سابقه در نظام جمهوری اسلامی دانسته بود.وی درعین حال در این سخنرانی با ابله دانستن دانشجویان، آنها را به خط گیری از گروه های خارج از کشور متهم کرده بود.

محمد صالح ایومن دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران به چهار زندان محکوم شد
محمد صالح ایومن دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که در ١٨ آذر ٨٦ در جریان برپایی مراسم روز دانشجو توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان اوین گردید. او پس از تحمل ۹۲ روز بازداشت با قرار اولیه ۱۵۰ ملیون تومانی که بعدا به ۸۰ ملیون تومان تقلیل یافت از زندان ازاد شد. حکم محمد صالح در تاریخ٨ آبان از طرف شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به وکيلش ابلاغ گردید. لازم به یادآوریست که جلسه اول دادگاهی محمد صالح ایومن دانشجوی فعال کرد در تاریخ ١٠ شهريور به علت عدم حضور نماینده دادستانی به تاریخ ١٣ مهر موکول شد که جلسه دادگاهی بصورت غیر علنی و بدون حضور هیئات منصفه و در پشت درهای بسته برگزار شد . بدين ترتيب بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب جمهوري اسلامي٬ محمد صالح ایومن دانشجوی فعال کرد به ۴ سال زندان محکوم گردید و حکم اخراج قطعی او از دانشگاه نیز صادر شده است .

احضار سه فعال دانشجوئی امیرکبیر به دادسرا
به گزارش تریبون، مجید توکلی، آرمان صداقتی و پدرام رفعتی از فعالان دانشجویی و اعضای انجمن دانشجویان امیرکبیر با دریافت احضاریه به شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه ۶ تهران احضار شدند .در ادامه این گزارش آمده است: در این احضاریه ها که دلایل احضار مشخص نشده است از دانشجویان خواسته شده است که ظرف ۳ روز آینده جهت ادای توضیحات به شعبه ۳ دادیاری مراجعه نمایند. اگرچه از ماهیت و دلایل احضار این دانشجویان اطلاعاتی در دست نیست ولی به نظر می رسد که این احضار ها در راستای پرونده سازی های مدیران دانشگاه و نهادهای امنیتی در ایجاد فشار بر فعالان دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد.گفتنی است که مجید توکلی از فعالان دانشجویی پلی تکنیک و از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک است که در اردیبهشت ماه سال ۸۶ و در جریان پروژه نشریات دانشجویی بازداشت و پس از چندین مرحله دادگاه های عمومی و انقلاب سرانجام در دادگاه تجدید نظر به ۳۰ ماه حبس محکوم گردید که بیش از ۱۵ ماه از این مدت را در زندان سپری کرد.
توکلی که در ایام بازداشت به شدت مورد فشار و شکنجه های فراوان دستگاه امنیتی قرار داشته، کمتر از ۳ ماه پیش و در اواخر مرداد ماه از زندان آزاد شد. این فعال دانشجویی علاوه بر گذراندن ۱۵ ماه حبس غیرقانونی در اردیبهشت سال جاری نیز با درخواست و گزارش معاونت اطلاعات قرار گاه تارالله سپاه به شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت احضار شد تا به اتهام نشر اکاذیب و توهین به رئیس جمهوری از طریق انتشار مطالبی در نشریه ای که در آبان ماه سال ۸۵ توقیف شده بود، پرونده ای جدید علیه او شکل بگیرد. توکلی در حالی که قسمتی از پرونده بازداشت اردیبهشت سال ۸۶ او مفتوح است و پرونده ای نیز در دادسرای کارکنان دولت دارد به دادسرای ناحیه ۶ تهران احضار شده است.
آرمان صداقتی نیز از فعالین دانشجویی پلی تکنیک، عضو پیشین هیئت رئیسه شورای صنفی دانشگاه و مدیرمسئول نشریه دانشجویی است که آبان ماه سال گذشته پس از شرکت در تجمع دانشجویان در دانشگاه علامه، که در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر و محرومیت دانشجویان از حق تحصیل برگزار شده بود، دستگیر و مدت ۱۰ روز را در زندان اوین در سلولهای انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ گذراند. کمتر از یک ماه پیش دادگاه تجدید نظر به درخواست معاونت امنیت حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در مورد صداقتی را تائید و آرمان صداقتی را به دو سال حبس تعلیقی محکوم گردانید. وزارت علوم چندی پیش صداقتی را که پیشتر به دلیل فعالیت های دانشجویی به تعلیق و محرومیت های فراوان در دانشگاه مواجه بوده است، به درخواست دانشگاه و پرونده سازی حراست و کمیته انضباطی، به ۳ ترم تعلیق معلق تا پایان تحصیل محکوم کرده بود و احضار جدید ایشان نیز در ادامه فشارهای نهادهای امنیتی و مجموعه وزارت علوم می باشد.
پدرام رفعتی يکي ديگر از دانشجويان نيز پس از تجمع دانشگاه علامه در سال گذشته بازداشت و ۳ هفته را در انفرادی های بند ۲۰۹ تحت فشار شدید قرار داشت. رفعتی نیز در سول دوران تحصیل بارها با تنبیهات کمیته انضباطی و احکام محرومیت از تحصیل مواجه بوده است. به نظر می رسد در ادامه نیز تعداد دیگری از دانشجویان با پرونده سازی های نهادهای امنیتی به دادگاه احضار شوند
.

No comments: