اخبار دانشجويی

تهیه و تنظیم: کیان آذر
تائید شش ماه حبس تعزیری امیررضا اردلان
امیررضا اردلان، دانشجوی ترم شش رشته روابط بین‌‏الملل دانشگاه آزاد شهرضا در تاریخ ۲۶ خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در شهرضا اصفهان بازداشت و به اداره اطلاعات شهر اصفهان منتقل گردید. نامبرده به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفت که در دادگاه اولیه محکوم به یکسال حبس تعزیری گردیده بود حکم صادره پس از اعتراض نامبرده به دادگاه تجدید نظر استان اصفهان ارسال گردید که نهایتاً به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی تقلیل یافت. آقای اردلان پس از صدور حکم نهایی به زندان مرکزی شهرضا منتقل گردید ، با توجه به حکم صادره برای ایشان باید اوظرف یکماه آینده از زندان آزاد گردد.
بحرانی شدن وضعیت جسمی داوود باقری
وضعیت جسمانی داوود باقری ، پس از 23 روز اعتصاب غذا بشدت وخیم است و به همین دلیل به بیمارستان انتقال یافته است . در عین حال دولت ترکیه با این وجود هنوز از آزادی وی و حتی انتقال وی از سلول انفرادی به بند جمعی ممانعت میکند. ادامه این وضعیت قطعا صدمات غیرقابل جبرانی را به سلامت جسمی و روحی این فرد وارد میسازد . اکنون آزادی وی بدون اقدامات قاطعی که دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهد غیرممکن است .
احضار مجدد محسن محمدی
محسن محمدی با سپردن وثیقه ی50 میلیون تومانی و نیز قرار کفالت اولیا و جواز کسب حرفه ای 48 ساعت پیش(جمعه)از زندان دستگرد اصفهان آزاد شده بود دوباره به یکی از ستادهای اطلاعات احضار شد. شنیده ها حاکی از آن است که از زمان معرفی محسن به ستاد خبری ا.ط یزد یعنی صبح روز یکشنبه تا کنون خبری از سلامتی وی به کمیته پیگیری وی نرسیده است.
اعمال فشار بر امیرحسین فتوحی
امیرحسین فتوحی، فعال دانشجویی دانشکده علوم پزشکی هرمزگان که پیش از این از سوی کمیته انضباطی به دلیل شرکت در تحصن ۹ خرداد این دانشگاه به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده بود، از اعمال فشارهای شدید بر خود از سوی مسئولین دانشگاه، خبر داد.این فعال دانشجویی می گوید که در طی هفته گذشته به شدت از سوی مسئولان دانشگاه، تحت فشار قرار گرفته تا با امضای تعهدنامه ای، تضمین دهد که از این پس هیچ گونه فعالیتی در دانشگاه نخواهد داشت.
اخباری از وضعیت دستگیری ها ی دانشجویان در اصفهان
با فرا رسیدن شهریور ماه امسال به طور غیر منتظره ای موج احضار ها به کمیته انضباطی و دستگیری های فعالان دانشجویی دانشگاه اصفهان آغاز شد . حدود ۱۲ نفر به کمیته انضباطی احضار شدند و تاکنون ۸ نفر از آنها به حکمهایی که ازممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه و ۲ترم تعلیق از تحصیل تا توبیخ کتبی را شامل می شود محکوم شده اند.دستگیری ها با دستگیری حسین سرشومی آغاز شد که ایشان پس از ۱۲ روز بازداشت با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد و یک جلسه دادگاه نیز دارند که تاریخ آن در آینده به اطلاع خواهد رسید .پس از آغاز سال تحصیلی در تاریخ ۲۱ مهر ماه همانطور که می دانیم ارسلان صادقی ، مازیار معصومی ، ندا اسدی و حبیبه علایی دیگر دانشجویان فعال دانشگاه اصفهان نیز بازداشت شدند که از این میان ندا اسدی و حبیبه علایی آزاد شده اند . این دوستان نیز یک جلسه دادگاه نیز دارند که به اطلاع آنها خواهد رسید.همچنین ندا اسدی در بدو آزادی با حکم یک ترم تعلیق از تحصیل و ممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه ! محکوم شده است .آقایان علیرضا داوودی و علی اجاقی از فعالان دانشجویی سر شناس دانشگاه اصفهان نیز تهدید به بازداشت شده اند. متاسفانه تاکنون اجازه ملاقات را به خانواده های ارسلان و مازیار نداده اند.
حمید رضا امیر خانی از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی دستگیر شد
حمید رضا امیر خانی از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که در تابستان امسال در کرج دستگیر شده بود به دادگاه انقلاب کرج احضار و پس از حضور توسط ماموران امنیتی دستگیر و با دستبند و پابند توسط اتوبوس به مشهد منتقل شد. وی پس از حضور در دادگاه انقلاب مشهد به او گفته شد که اشتباه شده و وی آزاد شد.
محسن محمدی با قرار وثیقه 150 میلیونی آزاد شد
دانشجوی دستگیر شده امیر محسن محمدی روز چهارشنبه با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی که برای ایشان صادر شده بود ازاد شد.
صدور حکم نه سال زندان برای دو دانشجویان دانشگاه اصفهان
دانشجویان جمال رحمانی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه اصفهان و راشد عبدالهی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در ۲۳ خردادماه در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به اداره اطلاعات شهر کرمانشاه و سپس به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل گردیدند.دو دانشجوی نامبرده چند روز پیش توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنندج محاکمه و انها را به اتهام ارتباط با اپوزسیون محکوم نمود، احکام صادره عبارتند از جمال رحمانی به 6 سال حبس تعزیزی همراه با تبعید به زندان ایذه و راشد عبدلهی به 3 سال حبس تعزیزی همراه با تبعید به زندان مسجد سلیمان محکوم شده اند.لازم به ذکر است که زمان بازداشت این دو دانشجو مورد بدرفتاری و فشارهای روحی و جسمی قرار گرفته اند این در حالیست که انها فاقد وکیل مدافع هستند.
تحصن اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تحصنی نمادین، اعتراض خود را به رفتارهای محمد هادی ایمانیه ، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کردند.ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه حدود ۳۰ تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دفتر ایمانیه رئیس این دانشگاه جمع شدند تا در اعتراض به روند در پیش گرفته شده از سوی وی و مجموعه تحت مدیریتش در قبال دانشجویان ، تحصنی اعتراض آمیز را برگزار کنند.دانشجویان در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند به حالت اعتراض آمیز بر روی زمین نشستند ، مضامین برخی از پلاکاردها بدین شرح بودند:”دانشجو را به خانه اش راه نمیدهند”، “ ایمانیه به پرونده سازی علیه دانشجویان پایان دهید” ،”حراست به پرونده سازی علیه دانشجویان پایان دهید”، ”دانشگاه پادگان نیست”،”توهین به دانشجو تا کی؟!”،”دانشگاه زنده است”،”دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد”،”توهین به دانشجو را متوقف کنید” ، ، بلافاصله پس از در دست گرفته شدن این پلاکارد ، حدائق ، رئیس حراست آن را از دست دانشجویان گرفته و پاره نمود و خطاب به دانشجویان گفت : “همین الان به بچه ها میگویم بیایند شما را جمع کنند”; مسئول امور دانشجویی حراست نیز با لحنی بسیا ر توهین آمیز به دانشجویان گفت :”اگر از اینجا نروید با لگد شما را بیرون می اندازم” اما دانشجویان بدون توجه به این اظهارات توهین آمیز به تحصن خود ادامه دادند، شایان ذکر است مسئول امور دانشجویی حراست در واکنش به پلاکاردی با مضمون “ حراست به پرونده سازی علیه دانشجویان پایان دهید” خطاب به دانشجویان گفت :”من از این راه نان میخورم” همچنین در برخوردی دیگر هنگامی که یکی از دانشجویان به مسئولین حراست گفت که دانشگاه خانه ماست وی بیان داشت که ” همه این حرف ها شعاری بیش نیست و شما اینجا مهمان هستید و وظیفه ای به جز در س خواندن ندارید”از نکات قابل توجه این که نیروهای حراست مانع از فیلمبرداری توسط دانشجویان شد و حتی بعضا به هنگام فیلمبرداری به ایشان حمله ور شدند.در پایان دانشجویان با خواندن قطعنامه پایانی ضمن ابراز نگرانی و اعتراض شدید و هشدار نسبت به فضای حاکم بر دانشگاه به تحصن دو ساعته خود خاتمه داده و با پیوستن به دانشجویانی که از ورود آنها به دفتر ریاست ممانعت به عمل آمده بود با در دست گرفتن پلاکاردها از دفتر ریاست به سمت درب خروجی ساختمان دانشگاه حرکت نمودند.
50 احضاریه به کمیته انضباطی و 3 اخراجی برای دانشجویان دختر دانشگاه شیراز
50 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شیراز به دلیل آنچه که مسئولین کمیته‌ی انضباطی «بدحجابی» خوانده‌اند، به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند.بنا به گزارش تعدادی از این دانشجویان، مسئولین کمیته‌ انضباطی در هنگام مراجعه این دانشجویان برگه‌های احضاریه را از آن‌ها گرفته‌اند و گفته‌اند که تمامی آن‌ها باید ابتدا تعهد دهند که وضع پوشش خود را تغییر می‌دهند و سپس نیز باید به انتظار احکام صادره توسط کمیته‌ انضباطی باشند. بنا به اعلام تعدادی از دخترانی که به کمیته انضباطی مراجعه کردند، مسئولین کمیته انضباطی به آن‌ها گفته‌اند که سه نفر از دانشجویان دختر این دانشگاه قبلا به دلیل بدحجابی از دانشگاه اخراج شده‌اند. این در حالی است که جو عمومی دانشجویی از چنین موضوعی بی‌خبر بوده است و به نظر می‌رسد با فشار بر این سه دانشجوی اخراجی، از علنی شدن اخراج آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین به این دسته از دانشجویانی که احضار شده‌اند گفته شده است که باید لیستی از دخترانی که بقیه دخترانِ دانشجو را اغفال می‌کنند به همراه تعهد نامه خود به کمیته انضباطی تحویل دهند!دانشجویان دختر دانشگاه شیراز در تحصن یازده روزه اسفندماه سال گذشته حضور بسیار چشمگیری داشتند و به نظر می‌رسد که این احضار و اخراج‌ها در راستای نوعی انتقام و نیز ترساندن آن‌ها از برگزاری هرگونه حرکت اعتراضی باشد.بسیاری از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند و وضعیت دانشگاه شیراز به سمتی پیش می‌رود که در آینده نزدیک دوباره آبستن تنش‌های زیادی خواهد بود.
اسامی دانشجویان : حمدالله نامجو (مدیر مسوول نشریه دانشجویی متن)، ناهید افراسیابی (مدیر مسوول نشریه دانشجویی رهگذر)، اسماعیل جلیلوند(مدیر مسوول نشریه دانشجویی عصیان) و سحر یزدانی (مدیر مسوول نشریه دانشجویی قاصدك) با احكام كمیته انضباطی دانشگاه شیراز، از تحصیل محروم شدند. نامجو و افراسیابی هر كدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محروم شده‌اند كه یك ترم آن اجرایی و ترم دیگر آن معلق است. اسماعیل جلیلوند و سحر یزدانی‌پور هر كدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محكوم شده‌اند كه به صورت معلق می‌باشد. همچنین در اقدامی دیگر سه تن از دانشجویان دانشگاه شیراز به كمیته انضباطی احضار شدند. كاظم رضایی، آلما رنجبر و نامجو (مجددا و اندكی پس از دریافت حكم محرومیت از تحصیل) سه دانشجوی احضار شده می‌باشند. هفته گذشته نیز امین درستی، نوید غفاری و اكبر حسن‌پور سه دانشجوی دیگر این دانشگاه نیز به كمیته انضباطی احضار شده بودند
.

No comments: