گزارشي از اعتراضات جهاني عليه حکم اعدام فرزاد کمانگر

حکم اعدام فرزاد کمانگر باید لغو شود!

سوئد- در پی تماس فعالین کمیته بین المللی علیه اعدام با احزاب و سازمانها و رسانه های مختلف، "کاله لارشون" عضو کمیته مرکزی حزب چپ و عضو پارلمان سوئد طی نامه ای که رونوشت آنرا برای محمد علی نیا (امیری)٬ فعال کمیته بین المللی علیه اعدام ارسال کرده است، اعتراض خود را به توحش جمهوری اسلامی اعلام نمود و صدور احکام اعدام از طرف این رژیم را محکوم کرد. متن نامه کله لارشون به شرح زیر است:

"رژیم ایران در جهان با این شناخته شده است که مردم خود را مورد ستم قرار می دهد و بطور سیستماتیک مبانی حقوق بشر را زیر پا می گذارد. در طول سالها حزب چپ سوئد، همچون بسیاری دیگر احزاب، اعمال خشونت آمیز و ستمگرانه رژیم ایران را مورد انتقاد قرار داده و محکوم کرده است. اعدام های دستجمعی اخیر در ایران نمونه تراژیک دیگری از توحش این رژیم است. اشخاص زیادی به اعدام محکوم شده اند. در بسیاری موارد بدون اینکه یک دادرسی مناسب و عادلانه داشته باشند و بیشتر آنها فقط بخاطر فعالیتشان بر علیه رژیم و بخاطر مبارزه برای حقوق بشر در ایران. ما حزب چپ سوئد قویا اعدام های دستجمعی در ایران را محکوم می کنیم و مصرانه از رژیم ایران می خواهیم که به اعمال وحشیانه خود بر علیه مردم خاتمه دهد."
در همانحال بسیاری از رسانه های سوئد خبر اعدام های دستجمعی توسط جمهوری اسلامی را منتشر کرده و به درج مقالات انتفادی شدیدی علیه جمهوری اسلامی مبادرت کرده اند۔ روزنامه داگنز نی هتر پرتیراژترین روزنامه صبح سوئد عنوان سرمقاله خود در روز ۲۹ ژوئیه را چنین انتخاب کرده است: "هفته قرون وسطایی در ایران". این روزنامه از خطر اجرای احکام سنگسار پس از بزرگترین اعدامهای دستجمعی در چند ساله اخیر خبر داد. این روزنامه نوشت: "دنیا باید حکومت ظلم و ستم را در ایران محکوم کند. هفته گذشته هشت زن و یک مرد با جرائمی از قبیل تن فروشی و داشتن رابطه خارج از ازدواج به سنگسار محکوم شدند. تقسیم بندی بر اساس جنسیت قابل توجه است. زنان ایران غالبا نه استطاعت و نه امکان دفاع از خود را در مقایسه با مردان دارند. این احکام از طرف اتحادیه اروپا با شدید ترین لحنی محکوم شد."
این روزنامه در توصیف مراسم سنگسار نوشت: "در مراسم وحشیانه سنگسارمردها تا کمر و زنان تا سینه دفن می شوند. سپس جلادان بطرف محکومین سنگ پرت می کنند تا وقتی که آنها جان دهند."
روزنامه داگنز نی هتر می نویسد: "وقتی که روز یکشنبه گذشته خورشید طلوع کرد، 29 انسان در زندانی در شمال تهران به دار آویخته شدند. این بزرگترین اعدام دستجمعی در چند ساله اخیر در ایران بود و شمار اعدام شدگان امسال را از یکصد و بیست و شش نفر به یکصد و پنجاو پنج نفر افزایش داد."
در عین حال روزنامه یوتبوری پستن بزرگترین روزنامه غرب سوئد نیز سرمقاله خود در روز ۲۹ ژوئیه را با عنوان "هرگز مجازات اعدام را نبخشید"، به صدور احکام اعدام در کشورهای مختلف و بویژه در ایران اختصاص داده و انجام عمل شنیع اعدام توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.
خاطر نشان کنیم که روز ۲۴ ژوئیه نمایندگانی از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام با هیئتی از وزارت امور خارجه سوئد ملاقات کردند. در این دیدار مینا احدی در مورد صدور احکام اعدام و سنگسار و بویژه صدور حکم اعدام برای فرزاد کمانگر صحبت کرد و بر لزوم آوردن فشار هر چه بیشتر دولت های اروپائی به جمهوری اسلامی تاکید کرد.. در پی این ملاقات تماس با وزارت امور خارجه از طریق ممد علی نیا (امیری) ا٬ فعال کمیته بین المللی علیع اعدام دامه پیدا کرد. کمیته بین المللی علیه اعدام در این تماس ها به ادامه و افزایش اجرای احکام اعدام هشدار داد و خواستار محکومیت جمهوری اسلامی و پایان دادن به اعدام ها توسط این رژیم شد. در این تماس ها بر خواست آزادی فرزاد کمانگر تاکید گردید.
در پاسخ به این درخواست ها اولف ساموئلسون مسئول بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه سوئد در نامه ای به ممد علی نیا اظهار داشت که بیشترین تلاش خود را بکار می برند تا ایران را وادار به احترام گذاشتن به حقوق بشر و مصوبات سازمان ملل نمایند. اولف ساموئلسون با ضمیمه کردن بیانیه اتحادیه اروپا به نامه خود در مورد اعدام ۲۹ نفر در روز ۲۷ ژوئیه، حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرد. وی در پایان خواستار ادامه تماس در زمینه دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین موارد ویژه نقض حقوق بشر شد. همچنین در چند روز گذشته کادر های حزب کمونیست کارگری ایران در تماس با رسانه ها و احزاب
مختلف ، اخبار جنایات رژیم اسلامی و صدور احکام اعدام و سنگسار را وسیعا مطرح نموده و خواستار محکوم کردن جمهوری اسلامی شدند۔
ژاپن- با تلاش و كوشش جمال صابري از طرف حزب كمونيست كارگرى ايران، كمپين نجات فرزاد كمانگر از خطر اعدام، در كشور ژاپن وسيعا مطرح شده و حمايتهاى گسترده اي در حال جمع آوري است. تعدادي از مقالات و پيامهاي فرزاد كمانگر همراه با پيام مادر فرزاد و مقالات ديگرى در اين خصوص به زبان ژاپنى ترجمه و وسيعا در اختيار سازمان ها و نهادهاي چپ، مترقي و انسان دوست، اتحاديه هاى كارگري و رسانه هاي گروهي در ژاپن قرار داده شد.
جمال صابري ابتدا طي تماسى با خانم توموکوایشیی مسئول دفتر امنستي در توكيو، مطالب و گزارشات و خبرهاى مربوط به خطر اعدام فرزاد كمانگر را براي وي ارسال كرد. دفتر امنستي در توكيو پس از اطلاع از این مساله بلافاصله به تمامی دفاتر و سازمانهای زیربط موضوع را اطلاع داده و خواستار اقدام فوری و ارسال اعتراضنامه به جمهوری اسلامی و دفاتر و سفارتخانه های آن شد.
در ادامه اين كمپين، جمال صابرى با تعدادى از اتحاديه هاى كارگرى ژاپن تماس گرفته و با آنها در خصوص كمپين فرزاد كمانگر ديدار و گفتگو كرد. اتحاديه كارگران راه آهن از جمال صابرى دعوت کرد تا در حضور نمايندگانى از اتحاديه هاي كارگري ديگر از جمله نماينده كنفدراسيون بين المللى حمل و نقل انگلستان شركت كرده و بطور مشخص در خصوص كمپين فرزاد كمانگر به بحث و تبادل نظر بپردازند. جمال صابرى در اين جلسه مفصلا در باره اين كمپين و ضرورت گسترش اين كمپين در سطح جامعه و اتحاديه هاي كارگري ، همچنين در خصوص ضرورت انزواي سياسى جمهوري اسلامى در دنيا صحبت كرد. نمايندگان اتحاديه راه آهن از اين كمپين استقبال كرده و اقداماتي را در دستور كار خود گذاشتند. در نخستين اقدام، آقای یاماموتو دبير اتحاديه راه آهن فورا موضوع كمپين فرزاد كمانگر را به اتحادیه یو.تی.آر.ال.ا درآمریکاوخانم اینووه ارسال کرد كه گزارش و خبر كمپين وسيعا در سايتهايشان منعكس شد.

آلمان- فرانکفورت- طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئیه فعالین كميته بين المللي عليه اعدام در مركز شهر فرانكفورت در اعتراض به موج اعدامها در ایران یک میز اطلاع رسانی و برنامه ای افشاگرانه سه روز برپاشد۔ در اين همایش اعتراضی به حكم اعدام فرزاد كمانگر و همه اعدامها در ايران اعتراض شد و فعالین كميته بين المللي عليه اعدام با مردم علاقمند و مشتاق به بحث و گفتگو پرداختند۔

در طول سه روز متوالي، صدها نفر از اين ميز اطلاعاتي رسانی دیدار کردند و از اوضاع ایران٬ وحشیگیریهای جمهوری اسلامی٬ مبارزات مردم بر علیه این رژیم ددمنش آگاهی پیدا کردند۔ تعداد زيادي از ايرانيان مقيم فرانكفورت در اين حركت اعتراضي حضور داشته و نفرت و انزجار خود از جمهوري اسلامي ايران و احكام فزاينده اعدام در ايران را اعلام ميكردند.

اخبار و گزارشات مربوط به جنايات جمهوري اسلامي و بويژه اخبار اعدام و سنگسارهاي اخير در ايران، با چنان خشم و انزجاري در ميان بازديدكنندگان از اين غرفه اطلاعاتي مواجه مي شد، و بارها مردم حاضر در محل اشك مي ريختند و با خانواده هاي اعدام شدگان و يا محكومين به اعدام ابراز همدردي ميكردند.

سوئیس- زوریخ- روز شنبه ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ به ابتکار فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی واحد سوئیس در مرکز شهر زوریخ یک تجمع اعتراضی برگزار گردید. فعالین فدراسیون در این تجمع، نمایشگاه عکسی از آثار جنایات جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند. عکسهای فرزاد کمانگر معلم محکوم به اعدام در این نمایشگاه یکبار دیگر توجه ها را به ایران و قوانین ضد انسانی جمهوری اسلامی معطوف کرد.

در طول مدت برگزاری این تجمع، فعالین و برگزار کنندگان این آکسیون با عابرین و بازدید کنندگان گفتگو و از حکم اعدام فرزاد کمانگر و اختناق سیاسی در ایران صحبت میکردند و به آنها اطلاعات می دادند.

تعدادی از فعالین فدراسیون همزمان با دائر کردن این نمایشگاه به پخش تراکت و اطلاعیه در میان مردم پرداختند. در این اطلاعیه ها از مردم خواسته شده بود جمهوری اسلامی را بدلیل صادر کردن حکم اعدام فرزاد کمانگر محکوم نمایند.

در این تجمع که اساسا علیه اعدام در ایران بویژه حکم اعدام فرزاد کمانگر صورت گرفته بود طوماری که علیه حکم اعدام وی تهیه شده بود به امضای عابرین و بازدید کنندگان رسیده و مردم با امضای این طومار تنفر عمیق خود را علیه جنایات جمهوری اسلامی ابراز میداشتند.



No comments: