امروز در خاوران تعدادي دستگير شدند

گزارشي از دويچه ول
ضرب و شتم بازماندگان خاوران
صبح روز جمعه، ۸ شهریور، خانواده‌ها و دوستان اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ برای گرامی‌داشت یاد عزیزانشان به گورستان خاوران رفتند، اما با ممانعت نیروهای انتظامی و نیز ضرب و شتم توسط لباس شخصی‌ها روبرو شدند.
به گفته‌ی شاهدان عینی، حتی بازار گلی که در نزدیکی گورستان خاوران قرار دارد و همه ساله خانواده‌ها از آنجا برای مزار عزیزانشان گل تهیه می‌کنند نیز پر از نیروهای انتظامی بود.

ساعت هشت صبح روز جمعه هشتم شهریورماه به رسم بیست سال گذشته، جمعی از خانواده‌ها و دوستان اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ به منظور گرامیداشت یاد فرزندان، همسران، و یارانشان راهی گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران شدند. آن‌ها به رسم تمامی این سالها ابتدا در گلستان رضا توقف کردند تا برای مزار عزیزانشان دسته‌گلی تهیه کنند، اما تمامی محوطه بازار گل پر از نیروهای انتظامی بود.

اکبر معصوم‌بیگی عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان و از شاهدان عینی روز جمعه‌ی خاوران، فاصله‌ی میدان گل تا گورستان خاوران را اینگونه توصیف می‌کند: «در تمام طول مسیری که از آن میدان گل می‌گذشتیم تا به خود گورستان خاوران برسیم، شاید مثلا در فاصله‌های نیم‌کیلومتر ی، حتا کمتر، ماشین‌های پلیس و نیروی انتظامی ایستاده بودند. وقتی ما آن بریدگی را که باید از آن جاده برگردی ، دور زدیم ، در حقیقت جاده‌ی خراسان را برگشتیم به طرف خاوران، دیدیم که تمام آن دیواری را که به گورستان خاوران منتهی می‌شود ، حصارها و نرده‌های آهنی کشیده‌اند».

به گفته‌ی شاهدان عینی، قطعه‌زمینی که نام گورستان خاوران را بر خود دارد و مدفن بیش از چهار هزار زندانی سیاسی و عقیدتی است، به طور کامل توسط حصارهای آهنی بسته شده و امکان ورود افراد پیاده نیز به آن نبوده‌است.

حاضران وقتی می‌بینند که امکان ورود به گورستان را ندارند، دور زده و حدود یک کیلومتر دورتر برای تصمیم‌گیری و این‌که چه باید بکنند خودروها را متوقف می‌کنند.

حمله موتورسواران

معصوم‌بیگی مشاهداتش را اینگونه بیان می‌کند: «از آنجا که گذشتیم، وقتی که در یک فاصله‌ی دورتر، شاید یک کیلومتر آنورتر، دوستان نگه داشته بودند که چه بکنند و می‌خواستند گل‌هایی را که خریده بودند ببرند سر مزار، موتورسوارهایی که اینها را تعقیب می‌کردند، آمدند و شروع کردند به درگیرشدن با جمعیت و به اصطلاح کتک‌کاری کردن. البته کتک‌کاری یکطرفه و بعد شکستن شیشه‌ی ماشین‌ها. شیشه‌ماشین‌ها را خرد می‌کردند، از جمله ماشینی که خود من سوارش بودم شیشه‌ی عقب‌اش را با آجر خرد کردند. آجر را پرت می‌کردند و هیچ ملاحظه‌ای نداشتند که ممکن است این آجر به سروکله‌ی کسی بخورد. نمره‌های ماشین‌ها را می‌کندند ».

ناصر زرافشان در صحنه

ناصر زرافشان وکیل و عضو دیگر هیأت دبیران کانون نویسندگان که در قسمت دیگری از محل درگیری‌ها حضور داشته احتمال می‌دهد که چند نفر توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده‌باشند. از آنجا که گفت و گو با زرافشان حوالی ظهر جمعه صورت گرفته، وی تصریح می‌کند که برای به دست آوردن اخبار دقیق‌تر باید منتظر گذشت زمان شد. او می‌گوید: «جمعیت پراکنده شدند، گروهی ظاهرا به طرف قطعه‌ی ۳۳ بهشت زهرا رفتند که اعدامی‌های قبل از ۶۷ و اعدامی‌های دوران شاه در آنجا مدفون‌اند و بعضی دیگر هم در حوالی خاوران به زدوخورد و جنگ و گریز با نیروهای مختلفی که در آن منطقه مستقر شده بودند ادامه می‌دادند. هنوز تصویر خیلی شفاف و روشنی از این که مآلا چه اتفاقی افتاده، یا چه تعدادی دستگیر شدند، وجود ندارد. یک چیزهایی از کسانی که آمده بودند ضبط شده مثل دوربین و موبایل و اینجور چیزها. احتیاج به زمان هست تا بتوانیم شفاف‌تر درباره‌اش حرف بزنیم».

احضار و تهدید بازماندگان

از چندروز مانده به هشتم شهریور، تعدادی از خانواده‌های اعدام‌شدگان و نیز فعالان سیاسی و اجتماعی به دادگاه انقلاب احضار شدند که یکی از آنها به نام علیرضا ثقفی مدت کوتاهی نیز بازداشت شد. به گفته‌ی ناصر زرافشان که خود یکی از احضارشدگان بوده، محور بازجویی‌ها مراسم خاوران و راضی کردن افراد برای برگزار نکردن مراسم امسال بوده‌است.

زرافشان در این مورد چنین می‌گوید: «از هفته‌ی گذشته احضارها، اخطارها و یورش به جمع مادران جان‌باختگان در منزل خانم سرحدی‌زاده و جلب مادران به مراجع انتظامی و امنیتی و احضار فعالان اجتماعی وجود داشت. من خودم و تعداد دیگری از فعالان اجتماعی در دو هفته‌ی گذشته احضار شده بودیم و صحبت‌هایی در این زمینه کرده بودند. ما هم حرفهای خودمان را زده بودیم».

تهدیدهای تلفنی

به تعداد دیگری از فعالان و خانواده‌ها نیز تلفنی اعلام شده‌ بود که نیروهای انتظامی دستور درگیری دارند و در صورت حضور در خاوران حتما درگیری پیش خواهد آمد. اکبر معصوم‌بیگی، که خود نیز با تماس تلفنی از حضور در خاوران منع شده‌بود، معتقد است فشارهای امنیتی روز به روز بیشتر شده و گویا قصد بر این است که ماجرای اعدام دسته‌جمعی سال ۶۷ فراموش شود. او می‌گوید: «حق ما است که برویم سر این مزارها. ما دادخواه این کشته‌شدگان هستیم. به این سادگی‌ها هم نیست که شما یکبار، دوبار، یکسال جلوگیری بکنید و دیگران فکر کنند که نباید بروند سر مزار عزیزانشان».

همه‌ساله در آستانه شهریورماه که سالگرد اعدام‌‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ است، از طرف نیروهای امنیتی تماس‌هایی با خانواده‌ها برقرار می‌شود تا آنان را از رفتن بر سر مزار فرزندان و همسرانشان باز دارند اما تا سال گذشته، هرسال این مراسم بدون خشونت و درگیری فیزیکی انجام می‌شد.

ناصر زرافشان می‌گوید تماس‌ها و تهدیدهای امسال و نیز عملکرد نیروهای امنیتی در روز جمعه، با بقیه سال‌ها تفاوت داشت: «امسال فرق می‌کرد. سالهای گذشته حضور داشتند، از قبل این احضارها و اخطارها بود، ولی لااقل در این حد بود که خانواده‌های این جان‌باختگان بتوانند برای ادای احترام به فرزندانشان، به شوهرانشان، به پدرها و مادرهایشان به خاوران بروند. تا آن حد جلوگیری نمی‌کردند، ولی امسال راهها کاملا بسته‌تر بود، منطقه را بسته بودند و اوضاع و احوال متفاوت بود».

مردادماه سال ۱۳۶۷ بعد از عملیات «فروغ جاویدان» توسط نیروهای سازمان مجاهدین خلق، آیت‌الله خمینی کتبا دستور داد کلیه زندانیانی را که هنوز بر عقیده‌شان پابرجا هستند، اعدام کنند.

تعداد زیادی از این زندانیان، دوران محکومیت خود را سپری کرده و منتظر آزادی خود بودند.

هنوز هیچ آمار رسمی و دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان آن سال منتشر نشده اما آمار غیررسمی که توسط خانواده‌های قربانیان و نیز بازمانده‌های زندانیان سیاسی آن سالها تهیه شده، رقمی بیش از چهار هزار نفر را شامل می‌شود.

دویچه وله

در بيستمين سالگرد قتل عام ٦٧ ياد جانباختگان را گرامي ميداريم

قتل عام وسيع و وحشيانه هزاران زنداني سياسي در سال ٦٧ يكي از نسل كشيهاي فراموش نشدني تاريخ است. آمار دقيق عزيزاني كه در محكمه هاي در بسته و دو سه دقيقه اي به اعدام محكوم شدند و بلافاصله به جوخه هاي اعدام حكومت توحش اسلامي سپرده شدند، دقيقا معلوم نيست. شمار آنها از پنج هزار نفر تا ده هزار نفر بر آورد ميشود. اين كشتار براستي قساوت جانيان حاكم در ايران را به تمام معنا به نمايش گذاشت. دختران و پسران را با دو سه سوال ايدئولوژيك در مورد اعتقادات مذهبي شان به مرگ محكوم كردند و در جا كشتند. اين لكه خونيني بر تاريخ ايران است كه هميشه در اذهان باقي خواهد ماند. محاكمه سران و گردانندگان حكومت اسلامي به جرم جنايت عليه بشريت كمترين خواست مردم در مقابل اين جنايت و جنايات بيشمار ديگر اينهاست.

كميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي ياد همه جانباختگان قتل عام ٦٧ را گرامي ميدارد و خودرا در كنار خانواده ها و بستگان و دوستان اين عزيزان جانباخته ميداند.
در بيستمين سالگرد كشتار تابستان ٦٧ ما همه مردم شريف را به گراميداشت ياد جانباختگان اين كشتار وحشيانه فرا ميخوانيم.

کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي از همه انسانهاي آزاديخواه در خارج کشور ميخواهد که با شرکت در مراسم هايي که در گراميداشت ياد جانباختگان راه آزادي برپا ميشود٬ وسيعا شرکت کنند و با بلند کردن صداي اعتراض خود به اين جنايت وحشيانه ٬ خواهان محاکمه سران اين رژيم صد هزار اعدام شوند. در ايران به گورستان خاوران برويم و در کنار خانواده هاي اين عزيزان ياد جانباختگان راه آزادي را گرامي بداريم.

خاوران يک سند آشکار جنايت رژيم و يک مرکز مهم اعتراض و آزاديخواهي و برابري طلبي است. رژيم اسلامي بارها تلاش کرد که تحت عنوان تغيير و تحولات در خاوران اين مرکز اعتراض مردم را برهم زند٬ اما با مقاومت خانواده هاي زندانيان سياسي و انسانهاي آزاديخواه روبرو شد و نتوانست. اکنون با تلاش براي ممانعت از جمع شدن خانواده هاي زندانيان سياسي و انسانهاي آزاديخواه در گورستان خاوران و تجديد عهد با جانباختگان راه آزادي ميکوشد با تهديد خانواده هاي زندانيان سياسي٬ مانع برپايي مراسم در خاوران شود. با حمايت وسيع خود از خانواده هاي زندانيان سياسي و با حضور گسترده خود در خاوران در روز ٨ شهريور در مقابل اين تعرضات بايستيم.

مبارزه اي فعال و همه جانبه براي آزادي همه زندانيان سياسي و دفاع از آزادي بي قيد و شرط بيان و تشكل و تجمع و بستن در زندانهاي سياسي پاسخ ما و فراخوان ما به همه مردم در مقابل حكومت توحش اسلامي سرمايه داران است.

گرامي باد ياد جانباختگان راه آزادي
زنداني سياسي آزاد بايد گردد
٢٧ اوت ٢٠٠٨، ٦ شهریور ١٣٨٧
0044 777 98 98 968

به فدراسيون آموزش بين الملل، سازمانهای كارگری و نهادهای مخالف اعدام

به فدراسيون آموزش بين الملل، سازمانهای كارگری و نهادهای مخالف اعدام

روز جهانی اعتراض به حكم اعدام فرزاد كمانگر
دوستان گرامی!

فرزاد كمانگر معلم جوانی است كه در ايران دستگير و به اعدام محكوم شده است. تا كنون نهادهای متعددی در دنيا به اين حكم اعتراض كرده اند. از جمله فدراسيون آموزش بين الملل، فراخوانی برای اعتراض به اين حكم و نجات جان فرزاد كمانگر داده و از همگان خواسته به اين حكم اعتراض كنند.

ما در آستانه روز جهانی معلم هستيم. ۵ اكتبر روز جهاني ابراز احترام به معلمينی است كه در سراسر جهان به همه كودكان و به فرزندان ما آموزش علم و دوستي و مودت ميدهند. اين روز فرصت مناسبی است كه در سراسر جهان، به هر طريق ممكن به حكم اعدام فرزاد كمانگر اعتراض كنيم.

از شما درخواست ميكنيم كه اين روز را روز جهانی اعتراض به حكم اعدام فرزاد كمانگر و همه محكومين به اعدام در ايران اعلام كرده و از همه نهادهای تحت مسئوليت خود و از همه سازمانهای کارگری و مدافع حقوق انسان بخواهید دست به تجمع اعتراضی درمقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران بزنند و به هرطریق که میتوانند حکومت اسلامی را برای لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر تحت فشار قرار دهند.

در دو سال گذشته به دعوت اتحاديه های كارگری، روز جهانی ابراز همبستگی با كارگران ايران برگزار شده و به این مناسبت در بسیاری از کشورها درمقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی تجمعات متعددی برپا شد و نامه های اعتراضی بسیاری خطاب به سران جمهوری اسلامی ارسال شد۔ امروز بسيار حياتی است كه بر عليه اعدامها و حكم اعدام فرزاد كمانگر به یک حركت جهانی دست بزنيم. بگذار حكومت اسلامی ببيند كه در دنيا افکار عمومی جهانی با قتل عمد و جنايات عامدانه عليه انسانها مخالفند و برای نجات جان كسانی كه در سلولهای مرگ حكومت اسلامی نشسته اند، به خيابان می آيند. بگذار مادر فرزاد كمانگر ببيند كه قلبهای بسياری برای آزادی فرزند او و برای لغو حكم اعدام فرزاد می تپد و اين قلبها و اين دستها در روز ۵ اكتبر بهم گره ميخورد و برای نجات جان فرزاد كمانگر به ميدان می آيد.

زنده باد همبستگی بين المللی انسانها براي نجات جان فرزاد كمانكر

مينا احدی: سخنگوی كميته بين المللی عليه اعدام
تلفن تماس: +491775692413
ای میل: minaahadi@aol.com

شهلا دانشور: مسئول کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي
تلفن تماس: +44 777 9898968
ای میل:
shahla_daneshfar@yahoo.com

۲٢ اوت٢٠٠٨

To Education International, all workers’ organizations, and anti-execution institutions


Towards an International Day of Protest against Farzad Kamangar’s Death Sentence!


Dear friends,

Farzad Kamangar is a young teacher and human rights activist who has been arrested and sentenced to death in Iran. Many organizations have so far protested this sentence, among which Education International has called on one and all to do the same in order to save Farzad’s life.

We are on the threshold of International Teacher’s Day, October the 5th. It is a day of paying respect to the teachers across the world who teach our children science and friendship. It is therefore an appropriate opportunity to organize a global protest against the death sentence given to Farzad Kamangar by the regime in Iran.

We request that you declare this International Teacher’s Day an international day of protest against the death sentence for Farzad Kamangar and all others sitting on death row in Iran. Please ask all institutions within your own organization, as well as all human rights organizations, to organize, among others forms of pressuring the Iranian regime, protest actions in front of the embassies of Islamic Republic of Iran, demanding Farzad Kamangar’s sentence to be overturned.

During the past two years we have had international days of solidarity with the workers in Iran, in the form of demonstrations in front of Islamic Republic’s embassies in many countries, and protest letters flooding the offices of the regime’s authorities. It is now absolutely vital that we initiate a global movement against the executions and execution sentences in Iran, in general, and Farzad Kamangar’s sentence, in particular. Let the Islamist regime see for itself that the world public opinion is against such premeditated murders and will come to the rescue of those awaiting their deaths in its dungeons. Let Farzad Kamangar’s mother who has appealed to the people of the world for her son’s life see for herself that many a good heart beats for her son’s freedom, and that they will be linked in action on October the 5th to cry out loud the demand for his death sentence to be overturned.

Long live international solidarity of civilized humanity to save Farzad Kamangar’s life!

Best regards,

Mina Ahadi
Spokesperson – International Committee against Execution
Tel: + 49 -1775692413
minaahadi@aol.com

Shahla Daneshfar,
Coordinator – Committee for Struggle to Free Political Prisoners
Tel: + 44 777 9898968
shahla_daneshfar@yahoo.com

Aug. 22, 2008

دستگیری دوازده دانشجو به جرم تجمع غیرقانونی محكوم است

بنا به اخبار منتشر شده روز جمعه دوازده نفر از فعالین دانشجویان در پارك لاله تهران توسط نیروهای امنیتی رژیم دستگیر شدند. این دانشجویان به جرم تجمع بیش از چهار نفر و غیر قانونی دستگیر شده اند. ۵ نفر از دانشجویان دستگير شده به قید ضمانت ازاد شده اند ولی الهام احسنی از جمله بازداشت شدگان است كه همچنان دربند است و مورد اذیت و ازار ماموران قرار گرفته است. همچنین دانشجویان ازاد شده بايد روز شنبه خود را به پليس امنيت معرفی کنند. حامد محمدی ، نادر احسنی، نيما نحوی از جمله بازداشت شدگانند. نیروهای امنیتی در جواب به خانواده های دانشجویان كه در مقابل اداره پلیس تجمع كرده بودند گفت علت دستگیری دانشجویان تجمع غیر قانونی بوده است.
جمهوری اسلامی با نزدیك شدن به اول مهر برای جلوگیری از اعتراضات دانشجویان دست به هر اقدام وحشیانه ای می زند. اتهام تجمع غیر قانونی برای جمع شدن دوازده دانشجو در پارك لاله نشان از وحشت و دستپاچگی حكومت اسلامی در مقابل اعتراضات دانشجویان دارد. جمهوری اسلامی رسما تلاش می كند حكومت نظامی برقرار می كند و می داند راه زنده ماندنش سركوب گسترده و جلوگیری از اتحاد و یكپارچگی دانشجویان و سایر بخش های معترض جامعه است. ولی نه دانشجویان و نه كارگران و نه دیگر بخش های معترض جامعه تسلیم وحشیگری اسلامی نشده اند.
سازمان جوانان كمونیست دستگیری دانشجویان را محكوم می كند و خواهان ازادی فوری و بی قید و شرط همه دانشجویان زندانی است . ما از همه دانشجویان و جوانان می خواهیم به هر شكل ممكن به دستگیری دانشجویان اعتراض كنند و خواهان ازادی انان شوند.
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
سازمان جوانان كمونیست
۳ شهريور ۱۳۸۷ ۲۳ اگوست ۲۰۰۸

عابد توانچه از زندان اراک به دادگاه انقلاب تهران احضار شد !

احضار عابد توانچه به دادگاه انقلاب تهران
عابد توانچه در زندان است !
حکم جلب عابد از زندان صادر و صدور حکم دادگاه انقلاب غیابی خواهد بود !
چهارشنبه ٬ روز بیست و سوم مرداد ماه سال جاری ٬ عابد توانچه طی ارسال احضاریه ای از سوی دادگاه انقلاب به مجتمع قضایی تهران احضار شد . این اخطاریه از دادسرای انقلاب - ویژه امنیت داخلی ٬ به آدرس منزل پدری عابد توانچه در شهر اراک فرستاده شده است .
این احضار در شرایطی صورت گرفته که بیست و سه روز از شروع مدت زمان هشت ماه ی حبس عابد که حکم آن در دادگاه تجدید نظر تایید شده است ٬ می گذرد . آنچه بدیهی است احتمال ارتباط این احضار با پرونده ی مربوط به اعتراضات دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک تهران در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج می باشد . تاریخ ارسال این اخطاریه از تهران به مقصد اراک ٬ روز ششم مرداد یعنی تنها شش روز پس از معرفی عابد توانچه به اجرای احکام دادگاه اراک جهت انتقال به زندان می باشد که در آن تنها یک هفته به عابد توانچه برای مراجعه به دادگاه زمان داده شده است ٬ در شرایط کنونی به دلیل محبوس بودن در زندان ٬ عابد توانچه این امکان را ندارد و ابلاغ کتبی احضار به دادگاه به محل اقامت فعلی او ٬ یعنی زندان اراک صورت نگرفته است . در ذیل این برگه ذکر شده است در صورتی که عابد توانچه در مدت زمان مقرر به دادگاه نرود ٬ حکم جلب وی صادر خواهد شد و صدور حکم به صورت غیابی از سوی دادگاه خواهد بود .

اخباري از دانشجويان زنداني-٢٢ مرداد-

محمد خدایی با قيد وثيقه از زندان آزاد شد
مهدي خدايي دانشجوی دانشگاه آزاد شهر ري ، صبح روز ٢١ مرداد با توديع وثيقه تعيين شده از سوي دادگاه از بند ٢٠٩ از زندان اوين آزاد شد.اين فعال دانشجويي و مدافع حقوق بشر که در تاريخ ١٣ تيرماه سال جاري و در منزل مسکوني خود توسط نيروهاي امنيتي بازداشت گرديده بود مدت ٣٧ روز را در بند ٢٠٩ زندان اوين به سر برد ، وي در اين مدت از امکان تماس تلفني و ملاقات محروم بوده است .

اعتصاب غذای "روناک صفارزاده" در زندان سنندج
بنا به خبري در ٢١ مرداد "روناک صفارزاده" که در زندان این شهر به سر می برد دست به اعتصاب غذا زده است.
"حبیب الله لطیفی"، دانشجوی دانشگاه سنندج که بیش از 10 ماه است در زندان این شهر به سر می برد در وضعیت وخیمی قرار دارد.

بهرام واحدی، دانشجوی دانشگاه‌ زنجان بازداشت شد
ظهر روز گذشته پنجشنبه ١٧ مرداد در منزل مسکونی خود در تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در همین راستا با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت پیام شکیبا، در پی حوادث زنجان، هنوز هیچ مقام مسئولی حاضر به اعلام وضعیت وی نشده است و تنها گل محمدی، دادستان زنجان، در مصاحبه هفته گذشته خود اعلام نمود، عده ای در ارتباط با دانشگاه زنجان دستگیر شده اند ولی از اعلام جزئیات خودداری کرد.
با پیگیری دانشجویان، مشخص شد، وی به بند عمومی زندان صفرآباد زنجان منتقل شده است ولی هیچ نوع تفهیم اتهام و یا تبدیل قرار بازداشت به وی اعلام نشده است و همچنان به صورت غیر قانونی در بازداشت طولانی مدت به سر می برد. همچنين حسن جنیدی و آرش لاهیجی نيز از يکماه قبل تا کنون در بازداشت به سر می‌برند.

بی خبری از وضعیت دو دانشجوی زندانی
"میثاق یزدان نژاد"، دانشجوی ٢١ ساله که ١١ ماه قبل بازداشت شد٬ همچنان در بند ٣٥٠ زندان اوین، در بلاتکلیفی به سر می برد.
"میثاق یزدان نژاد"، که به شرکت در مراسم بزرگداشت قتل عام زندانیان سیاسی و همچنین ارتباط با گروههای مخالف رژیم متهم می باشد روز ١٨ شهریور ماه سال گذشته بازداشت شد.
از سوی دیگر "هود یازرلو"، دانشجوی ٢١ ساله رشته مدیریت صنعتی دانشگاه معصومیه قم نیز همچنان در بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می برد."هود یازرلو"، متهم است که با یکی از بستگان خود که از اعضای یک سازمان مخالف رژیم می باشد دیدار کرده و اکنون 76 روز است که در زندان به سر می برد.

انتقال دانشجوی بازداشت شده به زندان اصفهان
"محمد مهدی حبیبی"، فعال دانشجویی دانشکده مهاجر اصفهان که از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. "محمد مهدی حبیبی"، پس از بازداشت در منزل مسکونی خود به اداره اطلاعات اصفهان منتقل شده و دلیل دستگیری وی تاکنون مشخص نیست.

سلمان سيما دانشگاه آزاد تهران با وثیقه ٧٠میلیون تومانی

"سلمان سیما" دانشجوی دانشگاه آزاد تهران پس از ٣٤ روز بازداشت، عصر روز شنبه ١٩ مرداد ماه از زندان آزاد شد.
"سلمان سیما" که روز ١٦ تیر ماه در مقابل دانشگاه آزاد واحد تهران دستگیر شده بود با قرار وثیقه ٧٠ میلیون تومانی آزاد شده است. گفته می شود که برای "مهدی خدایی"، يک دانشجوي ديگر دانشگاه آزاد نیز قرار وثیقه صادر شده و نامبرده نیز که ٣٦ روز است بازداشت شده به زودی آزاد خواهد شد.

امیررضا اردلان دانشجوی دانشگاه آزاد اصفهان شهرضا به يک سال حبس محکوم شد
امیر رضا اردلان حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شده بود. در نهایت وی به اتهام تبلیغ و فعالیت علیه نظام ، ازسوی دادگاه انقلاب شهرضا به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.

کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي

از وضع اسماعيل شادي معلم شهر کامياران خبري در دست نيست

٤ معلم در کامياران به اسامي خلیل فاتحی - ستار پرویزی - خبات یوسفی و هوشیار پشابادی به ترتیب به ٢٠-١٨-١٥-و ١٠ سال حبس محکوم شده اند
بنا به گزارش رسيده به کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي٬ اسماعیل شادی معام اموزش و پرورش شهرستان کامیاران ، ٣١ساله دارای ١٥سال سابقه کار تدریس در تاریخ ٢٦شهريور ٨٦ ٬ ساعت ٣ عصر توسط اداره اطلاعات کرمانشاه با همکاری اداره اطلاعات کامیاران در حین تدریس در مدرسه راهنمایی رجایی در محله چال خراتها و در حضور دانش آموزانش دستگير شد. در هنگام دستگيري مامورين اطلاعات با کشیدن کیسه ای بر سر اسماعيل شادي او را از کلاس بیرون آورده و به نقطه ی نامعلومی انتقال دادند. بعد از گذشت ١٥ روز از دستگيري و پس از تلاش بی وقفه ی خانواده اش و مراجعات مکرر آنها به اداره اطلاعات کامياران٬ سرانجام درآذر ماه ٨٦ معلوم شد که نامبرده توسط اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر و بازداشت شده است و اطلاعات کرمانشاه پس از شکنجه های جسمی و روانی فراوان و همچنین ترساندن خانواده اش از وضعیت او، ملاقات حساب شده ای را با اسماعيل شادي ترتیب دادند. ملاقاتي که در آن اسماعیل شادی دچار هذیان گویی و شرایط نامتعادل روحی و روانی شده بود .اسماعيل شادي
این بازداشت که مدت ٤ ماه طول کشید مدت ٢ ماه آن تحت بازجویی و شکنجه اداره اطلاعات کرمانشاه بود. پس از این مدت به زندان دیزل آباد همان شهرستان انتقال داده شد و ١٥روز پایانی این بازداشت٬ ایشان را به زندان مرکزی سنندج انتقال دادند و در نهایت با وثیقه ٥٠ میلیونی تا تاریخ دادگاهی بعدی آزاد شد. طی این ایام آزادی او چندین بار از طریق اداره اطلاعات اداره کردستان و حراست اموزش و پرورش مورد تعقیب و دستگیری قرار گرفت و در دو مرحله نیز توسط دادگاه انقلاب مورد بازجويي قرار گرفت. همچنین چند بار قاضی پرونده در شهر روانسر وی را رسما تهدید کرد و به او گفت که تو هیچ راهی نداری ، حکم تو ٢ بار اعدام است . جرمت محاربه با خداست .اگرقانون هم در مورد تو تخفیف قائل شود٬ ما با حکم خود٬ تو را اعدام خواهیم کرد . این جملاتی است که در اداره اطلاعات کرمانشاه به او گفته شد.
دوباره در تاريخ ٢٨ تير ٨٧ اسماعیل شادی٬ یک روز قبل از قرار دادگاهی که به او داده شده بود٬ به هنگام تعطیلی مدارس در یکی از پایگاههای آموزش و پرورش کامیاران واقع در بخش گشکی که وي در آنجا تدريس ميکرد٬ پس از خارج شدن از منزل توسط اداره اطلاعات ربوده شد. و از سوي ديگر دادگاه جمهوری اسلامی ،پس از تاخیر ١٢روزه٬ ضامن پرونده او را احضار کرده و از وی خواستار شد که ظرف ٢٠روز اسماعيل شادي را تحویل دهد٬ در غیر این صورت خانه مورد وثیقه را مصادره خواهد کرد.
اکنون با گذشت ٢٣ روز از مفقود شدن اسماعیل شادی و پس از پیگیریهای شدید خانواده او هیچگونه خبری از سرنوشت بدست بدست نیاورده اند.
همچنين خلیل فاتحی - ستار پرویزی - خبات یوسفی و هوشیار پشابادی که همزمان با اسماعیل شادی دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده بودند٬ هر کدام به ترتیب به ٢٠-١٨-١٥-و ١٠ سال حبس محکوم شده اند .
اسماعیل شادی تنها نان آور خانواده است و برادر او شمس الله شادی نیزبدون هیچ جرمی به مدت ٧ماه است که در زندان سنندج به سر می برد و تنها امکان امرار معاش این خانواده یک دستگاه وانت نیسان بوده که آن هم توقیف شده است.
همچنین اخبار دیگر حاکی است که در تاریخ ٢ مه ٨٧ به دنبال اعتراض تجمع امیز در مقابل دادگستری سنندج علیه لغو حکم اعدام سه معلم به نامهای حسن قربانی ،کاوه رستمی و احمد قربانی ٬ دوفعال اجتماعی اهل بند ر عباس با نامهای حبیب بهمنی و سما بهمنی در روستای ماراب واقع در اطراف شهرستان کامیاران دستگیر و بازداشت شدند. احمد قربانی پس از چند روز با قید کفالت آزاد شد. اما حسن قربانی و کاوه رستمی همچنان در اداره اطلاعات سنندج تحت بازداشت و شکنجه قرار دارند. بنا به خبر سما و حبیب بهمنی پس از چندین روز فشار و اذیت به بند عمومی شهرستان سنندج انتقال داده شده اند. طبق گزارش ديگري حسین رحمانی کارمند اداره بهزیستی که فوق لینسانس روانشناسی و فعال حقوق کودک مي باشد. مدت بیش از یک ماه است که در بازداشت بسر ميبرد و زیر فشار وشکنجه قرار دارد و هیچ خبری از وضعیت و سلامت او در دست نیست.
٢٠ مرداد ٨٧

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در باره صدور احکام زندان و شلاق بر علیه شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه سنندج

روز پانزده مرداد دادگاه شعبه 101 جزایی سنندج برای چهار نفر از شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه سال 87 در این شهر حکم زندان و شلاق صادر کرد بر اساس این احکام سوسن رازانی و شیوا خیر آبادی هر کدام به 4 ماه زندان و 15 ضربه شلاق، عبدالله خانی به 91 روز زندان و 40 ضربه شلاق و سید غالب حسینی به 6 ماه زندان و 50 ضربه شلاق محکوم شده اند.
بار اول این گونه احکام بر علیه 11 نفر از کارگران شرکت کننده در مراسم اول ماه مه سال 86 صادر شد که با اعتراضات گسترده اتحادیه آزاد کارگران ایران و عکس العمل سازمانهای کارگری در دنیا و فشار افکار عمومی آزادیخواه به عقب رانده شد و نهایتا این احکام در سفر آیت الله شاهرودی به سنندج در سال گذشته ملغی گردید.
با این حال بار دیگر قوه قضائیه جمهوری اسلامی در سنندج، امسال نیز مبادرت به صدور این گونه احکام بر علیه شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه کرد و نشان داد احیای سیستم بردگی عریان و وادار کردن کارگران به تمکین از طریق اجرای حکم تازیانه بر علیه آنان، جزئی جدایی ناپذیر از اعمال حاکمیت سرمایه داری ایران در قرن و بیست و یک است.

کارگران و مردم آزادیخواه
تداوم سیاست صدور حکم شلاق بر علیه شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه، وارد کردن تازیانه بر حرمت مبارزه میلیونها کارگری است که با ریخته شدن خونشان بر کف خیابانها، پرچمدار دفاع از شان و حرمت انسانی کل بشریت در برابر توحش نظام سرمایه داری بوده اند.
تحمیل گرسنگی و فقر و فلاکت بر کارگران توام با صدور و اجرای حکم تازیانه بر علیه آنان، لگد مال کردن تمام هستی انسانی بشریت است، بشریتی که قرنها است از نظام برده داری عبور کرده و امروزه به جایی رسیده که حتی وارد کردن تازیانه بر علیه حیوانات را در برخی کشورها جرم تلقی میکند.
اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی در شهر سنندج تلاش دارد با تداوم صدور این حکم قرون وسطایی و تثبیت اجرای آن بر علیه کارگران، آنرا به قانون و به بخشی از شرایط زیست و زندگی طبقه کارگر تبدیل کند تا قادر شود با شکستن بیش از پیش حرمت انسانی کارگران، آنان را به بردگانی بی چون و چرا تبدیل نماید.
اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن صدور مجدد این حکم شنیع بر علیه شرکت کنندگان در مراسم اول ماه مه، از اعضای خود، کارگران و سازمانها و نهادهای کارگری و حقوق بشری و تمامی انسانهای آزادیخواه در ایران و سراسر دنیا میخواهد تا با اعتراضی یکپارچه در مقابل اجرای این حکم ایستادگی کنند و اجازه ندهند حرمت اول ماه مه و شان انسانی طبقه کارگر لگد مال شده و فراتر از آن تمامی دستاوردهای بشریت معاصر برای الغا احکام و مناسبات قرون وسطایی زیر پای سرمایه داری ایران منکوب شود.

زنده باد اول ماه مه
اتحادیه ازاد کارگران ایران 19/5/1387
www.ettehadeh.com
ایمیل:
k.ekhraji@gmail.com
فاکس: 02144514795
رونوشت به: کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری

اخبار مربوط به دانشجويان زنداني و احکام صادر شده براي آنها

١٨ سال زندان برای ستار پرويزي دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه ٬ ١٥ سال زندان براي خه بات پرويزي و ٢٠ سال زندان براي خليل فاتحي معلم
ستار پرویزی" دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه که آبان ماه سال 86 همراه با 3 تن دیگر از سوی اطلاعات کرمانشاه بازداشت شده بود، روز ١٦ مرداد از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه به تحمل هجده سال حبس تعزیری محکوم شد.
همچنین به جز این دانشجو، خلیل فاتحی (معلم) به ۲۰ سال حبس تعزیری ، خه بات پرویزی به ۱۵ سال حبس تعزیری و هوشیار بشابادی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
گفته می شود اتهام این افراد اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است، اما از جزییات آن و دلیل صدور چنین احکام سنگینی اطلاعی در دست نیست.

بازداشت محمد مهدی حبیبی از فعالین دانشجوئی اصفهان
در ادامه سير گسترده برخوردها و بازداشت فعالان در سراسر کشور، محمد مهدي حبيبي فعال دانشجويي دانشکده مهاجر اصفهان، روز ١٦ مرداد در پي يورش مامورين امنيتي به منزل مسکوني خود در خمینی شهر اصفهان بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل گرديد، گفتنی است وی هنگام یورش 5 تن از نیروهای لباس شخصی در منزل حضور نداشته و تعدادی از مامورین با جستجو در سطح خمینی شهر اصفهان اقدام به بازداشت وی نموده بودند، هنگام بازداشت وی کارت شناسایی خود را به خانواده ارائه نکردند.
اين فعال پيشتر در تاريخ ۱۸/4/87 از سوي اداره اطلاعات شهر اصفهان احضار گرديده بود که نامبرده با غيرقانوني خواندن احضارهاي تلفني، خواستار احضار قانوني و استفاده از وکيل گرديده بود که نهايتا نيروهاي امنيتي وي را تهديد به بازداشت نموده بودند.
عليرغم پيگري خانواده حبيبي تا کنون ستاد خبري وزارت اطلاعات، اطلاعات ناجا و دادگاه انقلاب اصفهان نسبت به موضوع ذکر شده و سرنوشت آقاي حبيبي اظهار بي اطلاعي نموده اند، اما عصر دیروز پس از مراجعه ی خانواده ی وی به اداره ی اطلاعات واقع در خیابان هشت بهشت اصفهان طی تلفنی با شماره ی ناشناس به خانواده ی وی عنوان شده است دنبال وی نگردید به زودی از سرنوشت او مطلع خواهید شد.

احضار بهزاد باقری و روزبهان امیری به دادگاه انقلاب
در ادامه فشار دستگاه های امنیتی حکومت، بهزاد باقری برای ٢١ آبان به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب و روزبهان امیری به شعبه ٢٥ دادگاه انقلاب احضار شده اند.

خبری از وضعیت دانشجویان در بند دانشگاه زنجان
بنا به خبري در ١٦ مرداد٬ با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت پیام شکیبا، در پی حوادث زنجان، هنوز هیچ مقام مسئولی حاضر به اعلام وضعیت وی نشده است و تنها گل محمدی، دادستان زنجان، در مصاحبه هفته گذشته خود اعلام نمود، عده ای در ارتباط با دانشگاه زنجان دستگیر شده اند ولی از اعلام جزئیات خودداری کرد.
با پیگیری دانشجویان، مشخص شد، وی به بند عمومی زندان صفرآباد زنجان منتقل شده است ولی هیچ نوع تفهیم اتهام و یا تبدیل قرار بازداشت به وی اعلام نشده است و همچنان به صورت غیر قانونی در بازداشت طولانی مدت به سر می برد.

صدور حکم ۱ سال حبس برای یک فعال دانشجویی
برای یک دانشجوی فعال که در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل است یک سال حکم زندان صادر شده است.
امیررضا اردلان دانشجوی دانشگاه آزاد اصفهان واحد شهرضا، به یک سال زندان محکوم شد.
لازم به ذکر است که امیر رضا اردلان حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شده بود. در نهایت وی به اتهام تبلیغ و فعالیت علیه نظام ، ازسوی دادگاه انقلاب شهرضا به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.

پیمان غلامی و علی عبداله زاده آزاد شدند
پیمان غلامی و علی عبداله زاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، روزسه شنبه ١٥ مرداد، به قرار وثیقه، و پس از پانزده روز، از زندان آزاد شدند. پیمان غلامی، دانشجوی ترم هشتم رشته مهندسی برق کنترل، با اتهامات ذیل روبروست : تهدید علیه امنیت ملی/ اقدام علیه نظام/ توهین به ریاست جمهوری/ توهین به رهبران و مسئولان نظام/ توهین به نیرویهای امنیتی و اطلاعاتی کشور/ تلاش برای سیاسی کردن فضای دانشگاه/ تشویش اذهان عمومی از طریق بیانیه و مقاله و سخنرانی/ نشر اکاذیب از طریق بیانیه و مقاله و سخنرانی/ گسترش نگرش ضد دینی.
علی عبداله زاده، دانشجوی ترم نهم رشته مهندسی پزشکی نیز با اتهامات ذیل روبروست : تهدید علیه امنیت ملی/ تبلیغ علیه نظام/ تشویش اذهان عمومی/ نشر اکاذیب/ گسترش نگره ضد دینی

آزادی دو دانشجوی بازداشت شده درشهر کامیاران
در پي راهپيمايي مادر فرزاد کمانگر و استقبال مردم از اين راهپيمايي در ١١ مرداد٬ دو فعال دانشجويي به نامهاي کاوه محمدي و ارسلان صادقي بازداشت گرديدند ، ارسلان صادقي مدير مسئول نشريه ي اشتراک در دانشگاه اصفهان و از فعالان حقوق کودک،(دانشجوي رشته ي مهندسي فناوري اطلاعات) مي باشد .بازداشت اين افراد تنها به دليل حرکت به سمت جمعيت تجمع کننده بوده است و هيچگونه ارتکاب جرمي از سوي اين افراد صورت نپذيرفته بود ، اين افراد با قرار کفالت صبح روز شنبه ١٢ مرداد آزاد گرديدند.

"عابد توانچه پس از هفت روز به اعتصاب غذای خود پایان داد "

با توقف برخوردهای غیرقانونی با خانواده ی عابد توانچه« از سوی افرادی که خود را به نهادهای قانونی انتساب می دادند »"عابد توانچه پس از هفت روز به اعتصاب غذای خود پایان داد "عابد توانچه پس از گذشت مدت زمان هفت روز از شروع اعتصاب غذای تر خود - از روز دهم مرداد تا روز هفدهم مرداد سال جاری - در زندان شهر اراک با خواست اتمام برخوردهای غیر قانونی با خانواده ی وی ٬ به دلیل توقف " فعلی " اذیت و آزار ٬ تهدید و احضار خانواده از سوی کسانی که خود را منتسب به نهادهای امنیتی می نامیدند ٬ به اعتصاب غذای خود پایان داد .در ادامه ی فراهم آوردن موجبات سلب آسایش برای خانواده ی عابد توانچه و احضارهای مکرر اعضای خانواده و تهدید ایشان به بازداشت و اخراج از کار ٬ خانواده ی وی اعلام کردند : " در صورتی که این گونه برخوردهای غیرقانونی پایان نگیرد ٬ در اعتراض به رفتارهای ضد انسانی انجام شده ٬ مقابل ساختمان قوه ی قضاییه و درب مجلس اقدام به تحصن خواهند کرد ". پس از اظهار مطلب فوق ٬ جمع کثیری از دوستان و حامیان آزادی عابد توانچه با ارسال بیانیه ای رسمی آمادگی خود را برای شرکت در این تحضن به همراه خانواده ی شریف و محترم عابد توانچه اعلام داشتند . ضمن برقراری تماس ِ خانواده ی عابد توانچه با مراجع ذی ربط ٬ مسوولین مربوطه از اقدامات غیرقانونی و ضد انسانی صورت گرفته در روزهای اخیر اظهار بی اطلاعی کردند و افزودند :" این تهدیدات و احضارها از سوی مراجع قانونی که خانواده ی عابد توانچه از آنها پاسخ خواسته بودند ٬ انجام نگرفته است . "روز شانزدهم مرداد ٬ عابد توانچه طی تماسی از زندان اراک با بیان مطالب فوق افزود : " به سبب پایان یافتن مزاحمت هایی که در روزهای اخیر برای خانواده ام ایجاد شده بود ٬ به اعتصاب غذای خود در زندان اراک پایان می دهم . " عابد توانچه در ادامه افزود : " خواست قانونی من که برای آن دست به اعتصاب غذا زده ام ٬ توقف فوری تهدیدات و اتمام آزار و اذیت هایی است که برای خانواده ام به وجود آورده اند و اینک که تماس های تهدید آمیز با خانواده ی من قطع شده است ٬ به اعتصاب غذای تر خود پایان می دهم . "کمپین حمایت از آزادی عابد توانچه ضمن خرسندی از توقف اعتصاب غذای وی ٬ صمیمانه از تمام کسانی که در این هفت روز با ارسال ای میل و انتشار بیانیه نگرانی خود را نسبت به سلامت جسم و روان عابد توانچه اعلام داشتند ٬ تشکر می نماید . در پایان شایان ذکر است ٬ کمپین حمایت از عابد توانچه تا آزادی وی دست از تلاش و اقدامات قانونی برنخواهد داشت و در این راه دست تمام دوستداران آزادی و برابری خواهان را به گرمی می فشارد .کمپین حمایت از آزادی عابد توانچه هفدهم مرداد سال هشتاد و هفت
درخواست جمع کثیری از فعالین سیاسی ، کارگری از عابد توانچه برای پایان اعتصاب غذا

برخوردهای ضد انسانی با خانواده ی زندانیان را محکوم می کنیم !
جمعی از فعالین سیاسی و کارگری :
"به رفتارهای غیر قانونی پایان دهید تا عابد توانچه دست از اعتصاب غذا بردارد"
بیش از پانزده روز است که عابد توانچه به جرم آزادی خواهی و برابری طلبی در زندان است . با صدور حکمی ناعادلانه عابد را در بند کرده اند که حتا برای ارائه ی دفاعیه و یا تقدیم لایحه ی آن از عابد توانچه و یا وکیل او دعوت به عمل نیامد تا در جلسات دادگاه شرکت کند و اعتراض او به دادگاه تجدید نظر بی تشکیل دادگاه بی ثمر ماند و حکم تایید شده از سوی دادگاه تجدید نظر تنها به صورت تلفنی به وثیقه گذار وی ابلاغ شد و پس از تهدیدات فراوان بی ارائه ی حکم کتبی عابد برای جلوگیری از یورش ماموران دولتی به منزل پدری وی ٬ مجبور به معرفی خود به اجرای احکام جهت تحویل وی به زندان اراک گردید . هم اکنون عابد به دلیل عدم وجود بند زندانیان سیاسی در زندان شهرستان اراک در بندی به سر می برد که با اتهامات مندرج در پرونده ی وی کمترین ارتباطی ندارد . پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع زمان حبس عابد در زندان ٬ خانواده ی وی از سوی کسانی که خود را مامور نهادهای امنیتی معرفی می کردند مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند . در پی این تماس ها خانواده ی عابد بارها و بارها تهدید به بازداشت و اخراج از کار دولتی شدند . در اعتراض به این برخورد غیرقانونی عابد توانچه در زندان دست به اعتصاب غذای تر زده است تا از این طریق اعتراض خود را نسبت به ادامه ی این روند و خواست توقف این رفتارهای غیرقانونی اعلام دارد . ما جمعی از فعالین سیاسی و کارگری در ایران و خارج از کشور ٬ ضمن محکوم نمودن گسترش و تدوام این برخوردهای ضدانسانی و غیرقانونی ٬ به صورت رسمی از عابد توانچه تقاضا داریم که به اعتصاب غذای خود در زندان پایان دهد ٬ چرا که اعتصاب غذا و ادامه ی آن به سلامت جسم و روان عابد ضربه ی مهلک و جبران ناپذیر خواهد زد و از آنجایی که عابد پیش از این نیز در زندان اوین به ناچار ٬ دست به اعتصاب غذا زده بود و از نظر جسمی شرایط آسیب پذیری داراست ٬ احتمال وقوع خطر برای سلامتی او بسیار است . در صورتی که رخداد ناگواری برای عابد توانچه در زندان پیش آید ٬ مسوول مستقیم آن نهادهایی هستند که با رفتارهای غیرقانونی خود موجبات سلب آسایش و آزار و اذیت را برای خانواده ی شریف عابد توانچه فراهم آورده اند
. جناب آقای عابد توانچه :
موکل برومند و آرمان خواه :
با درود های گرم :
در کمال تاسف مطلع شده ام که جنابعالی به سبب تهدیدات صورت گرفته و ایجاد مزاحمت برای خانواده ی شریف شما توسط افرادی که خود را نیروهای امنیتی معرفی می نمایند ٬ دست به اعتصاب غذا در زندان شهر اراک زده اید .
جای بسی افسوس است که یک زندانی بی پناه برای جلوگیری از تهدید و ارعاب خانواده ی خود متوسل به حربه ای مرگ آور شود . امیدوارم این تهدید کنندگان بی انصاف عناصری خودسر باشندکه ربطی به مقامات امنیتی و قانونی نداشته باشند ٬ زیرا افرادی که خود را منتسب به این نهادها می دانند ٬ علی الاصول نبایستی متوسل به چنین رفتارهای غیرقانونی و غیر انسانی شوند . حق شما و خود را برای شکایت از این عناصر خود سر و قانون شکن محفوظ می دانیم و در این راستا اقدامات لازم را مبذول خواهیم داشت .
اعتصاب غذا وسیله ای سازنده و مثبت برای وصول به اهداف زندانی و اهداف سیاسی نیست ٬ زیرا به جسم و روان زندانی صدمه ی جبران ناپذیر می زند . بزرگترین مبارزه ی یک زندانی سیاسی ٬ حفظ سلامت جسمی و روانی وی در زندان و نهایتن خروج سربلندانه ی او از زندان می باشد .
مصرانه از شما درخواست می کنم که به توصیه و مشورت دلسوزانه ی اینجانب به عنوان وکیل خود توجه نموده و به سرعت به اعتصاب غذای تر خود در زندان شهر اراک پایان دهید . من نیز تلاشم را در جهت تماس و مذاکره با مقامات قانونی برای حل مشکل ایجاد شده ادامه خواهم داد .
از مقامات مسوول نیز به عنوان یک وکیل دادگستری که معتقد به سربلندی و سرفرازی دستگاه قضایی کشورم می باشم ٬ تقاضا دارم حقوق موکل اینجانب را در زندان مطابق قوانین موضوعه و آیین نامه ی زندان ها موکدانه و به صورت جدی رعایت نمایند . در غیر اینصورت مسوول همه ی عواقب احتمالی و ناخواسته ی عمل فوق خواهند بود .
رمضان حاجی مشهدی
چهاردهم مرداد سال هشتاد و هفت

عابد توانچه پس از آغاز اعتصاب غذا به قرنطینه انتقال داده شد !

طبق اخبار دریافتی ٬ در پی اعتصاب غذای عابد توانچه - در اعتراض به برخورد نادرست و غیر قانونی نهادهای امنیتی با خانواده ی وی و تداوم تهدیدات و آزارهای آنان - وی از بند شش زندان اراک که محل نگهداری زندانیان مالی است ٬ به واحد یک بند دو - قرنطینه ٬ محل نگهداری قاتلین و قاچاقچیان کراک - منتقل شده است . بدیهی است با توجه به اینکه اتهام عابد توانچه اتهامی عقیدتی و سیاسی است و کمترین ارتباطی به نگهداری در بند های مذکور ندارد ٬ لذا مسوولیت مستقیم بروز و رخداد هر گونه اتفاق و ایجاد خطر برای سلامتی عابد توانچه در مدت زمان اعتصاب غذای عابد توانچه و همچنین در بند قاتلین متوجه مسوولین زندان اراک خواهد بود
به نقل از وب لاگ کمپين در حمايت از عابد توانچه
.
http://sostavanche.blogfa.com/post-2.aspx

استمداد خانواده حاج میرزائی از سازمانهای حقوق بشری برای آزادی فرزندشان

فرهاد حاج میرزائی فعال حقوق کودکان خیابانی و بی سرپرست در شهر سنندج ، در ۱۲ دی ماه ۱۳۸۶ در مطب دندان پزشکی دستگیر و به مدت ۳ ماه بی خبری خانواده از سرنوشت نامعلوم او بی اطلاع بودند.همزمان با دستگیری وی اینجانب محی الدین حاج میرزائی پدر وی در سن ۷۵ سالگی دستگیر و مدت ۴۸ ساعت در بدترین شرایط و سرمای چندین درجه زیر صفر در بازداشتگاه بودم.به قرار اطلاع و شنیده ها فرهاد در بازداشتگاه تحت سخترین شرایط و شکنجه های غیر انسانی قرار داشته و کلیه وی آسیب دیده و همچنین چشم او را در اثر کتک و شکنجه ها دچار خونریزی و آسیب دیدگی شده است.وی نزدیک ۶ ماه در بازداشت موقت بدور از دسترس و داشتن وکیل در زندان اوین بسر می برد. از امضای وکالت نامه و ملاقات وکیل وی آقای رمضان حاجی مشهدی به نام برده تاکنون جلوگیری به عمل آمده است.از آنجایی که شکنجه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعلامیه های حقوق بشر و میثاقهای ممنوع می باشد.ما خواستار آزادی وی و تنظیم وکالت نامه و مراجعۀ وکیل به دادگاه و مطالعه پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور هیئت منصفه طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی هستیم.مقامات امنیتی وی را متهم به ارتباط با گروههای کمونیستی خارج از ایران و ارتباط با خارج می نمایند،ضمن تکذیب این موضوع وی صرفا مدافع حقوق کودکان بوده و آرمان و انگیزه وی شرافتمندانه می باشد.از خانم لوئیز آربور کمیسیر عالی حقوق بشر ،عفو بین الملل و سازمانهای بین المللی حقوق بشری خواستار کمک و اقدام مصرانۀ آنها در آزادی فرزندم می باشم.
محی الدین حاج میرزائی۷ مرداد ١٣٨٧
انتشار: فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

ارسلان صادقی بازداشت شد

روز جمعه 11/5/87 در پی برگزاری تجمعی در مخالفت با اعدام مخالفین سیاسی در شهر کامیاران، ارسلان صادقی، مدیر مسئول نشریه ی اشتراک در دانشگاه اصفهان واز فعالان حقوق کودک،(دانشجوی رشته ی مهندسی فناوری اطلاعات) در خیابان شهر دستگیر شد. در حال حاضرهیچ اطلاعی از جا و مکان بازداشت وی در دست نیست. گفتنی است ارسلان صادقی از ضعف جسمانی شدید رنج می برد وتحت نظر دکتر معالج می باشد.

راهپيمايی مادر فرزاد کمانگر با همراهی مردم (همراه با عکس)، مجموعه فعالان حقوق بشر



مادر فرزاد کمانگر معلم محکوم به اعدام ، صبح امروز در حرکتی نمادين ، اقدام به راهپيمايی از منزل شخصی خود به قصد مدرسه محل تدريس سابق فرزاد کمانگر واقع در روستای ماراب در ۱۰ کيلومتری شهر کامياران نمود.

در طول مسير ، جمعيت راهپيمايان با الحاق تدريجی مردم به چند صد نفر جمعيت افزايش پيدا نمود ، راهپيمايان با حمل تصوير جوان محبوب شهر خود و همچنين در دست داشتن دسته های گل اقدام به طی مسافت نمودند که متاسفانه عليرغم مسالمت آميز و نمادين بودن اين حرکت ، جمعيت مذکور در خارج شهر به محاصره صدها تن از نيروهای انتظامی و لباس شخصی در آمدند. نيروهای نظامی با محاصره جمعيت و ضبط تمامی دستگاههای تلفن همراه افراد حاضر در محل ، فيلمبرداری از شرکت کنندگان و بستن جاده ، جمعيت مذکور را در دسته های چندنفری وادار به برگشت و انصراف از طی مسير نمودند.
نيروهای انتظامی در اين برخورد با اذعان به نگرانی و تاسف از وضعيت فرزاد کمانگر با عنوان "مامور و معذور " از جمعيت درخواست نمود با اتومبيل های موجود در محل به شهر برگردند و حتی از برگشت پياده نيز خودداری نمايند که در اين هنگام مادر فرزاد کمانگر و دانش آموزان وی بر اساس ماهيت حرکت و جلوگيری از هرگونه پيش آمدی با تقديم گلها به ماموران نظامی راهپيمايی را پايان يافته اعلام نمود و جمعيت مذکور بدون بروز تنشی به شهر بازگشتند.
مادر فرزاد کمانگر هدف از راهپيمايی روز جاری را يادآوری تحمل سختی هايی که فرزاد برای آموزش کودکان اين مرز و بوم تحمل می نمود عنوان داشت وی همچنين عنوان داشت "برای اثبات بی گناهی فرزاد و نشان دادن حمايتهای مردمی از وی در صورت نياز با پای پياده به سوی تهران به راه خواهد افتاد".
شايان ذکر است دهها دستگاه تلفن همراه بدليل نگرانی از تصويربرداری حضور پررنگ نيروهای نظامی در زمان محاصره جمعيت صورت پذيرفته است که وعده داده شده است پس از تفتيش محتويات تلفنهای همراه ، نسبت به عودت آنها اقدام خواهند نمود
.

اعتصاب غذای عابد توانچه در پی تشدید تهدید و آزار خانواده ی وی از سوی نهادهای امنیتی

فعالین حقوق بشر ٬ سیاسی ٬ کارگری و زنان :
ارعاب و تهدید خانواده ی عابد توانچه را به شدت محکوم می کنیم !
دست از آزار و اذیتِ خانواده ی عابد بردارید !
روز دهم مرداد سال هشتاد و هفت ٬ عابد توانچه در اعتراض به شدت یافتن آزار و اذیت خانواده اش از سوی نهادهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زد . در ادامه ی آخرین تماس عابد توانچه از زندان پیش از انتقال احتمالی او به بند قرنطینه ٬ اعلام کرد : تا پایان یافتن تهدیدات نهادهای امنیتی و اتمام فراهم سازی موجبات آزار و اذیت و توقف تداوم سلب آسایش برای خانواده ی وی ٬ اعتصاب غذای تر خود را ادامه خواهد داد و به نوشیدن ِتنها روزی یک لیوان آب بسنده خواهد کرد . عابد توانچه اظهار داشت : در صورت عدم توقف این امر ٬ از روز بیست و یکم اعتصاب ِ خود ٬ خوردن یک لیوان آب در روز را هم قطع خواهد کرد و اعتصاب غذای خشک خود را آغاز خواهد کرد . در هفته ی جاری ٬ خانواده ی عابد توانچه بارها و بارها مورد تهدیدات تلفنی و حضوری نهادهای امنیتی قرار گرفته اند و اعلام داشته اند که در صورت مصاحبه ی خانواده ی عابد توانچه با رسانه ها ٬ مدت حبس او تشدید خواهد شد و بر مدت زمان زندان او خواهند افزود . خواهر بزرگ عابد توانچه ٬ همسر خواهر او و پسر عموی کوچک وی به دفعات تهدید شده اند و به آنها گفته شده است که در صورت درج اخبار و انتشار خبر مربوط به چگونگی وضعیت عابد توانچه در زندان ٬ از کار خود اخراج خواهند شد . شایان ذکر است ٬ همسر خواهر عابد توانچه ٬ روز شنبه برابر دوازدهم مرداد ماه ٬ برای معرفی خود به اداره ی کل اطلاعات استان مرکزی ٬ واقع در خیابان هپکوی اراک احضار شده است . تمامی اقدامات اخیر نهادهای امنیتی غیر قانونی است و از کمترین وجاهت قانونی برخوردار نمی باشد . کمپین حمایت از آزادی عابد توانچه ضمن محکوم ساختن این برخوردهای غیر قانونی و ضد انسانی با خانواده ی محترم عابد توانچه از سوی نهادهای امنیتی ٬ درخواست توقف فوری این امر را دارد و اعلام می دارد در صورت به خطر افتادن سلامت جسمی عابد توانچه بر اثر اعتصاب غذای او در زندان و ادامه ی روند برخوردهای نادرست و ضد بشری با خانواده ی او ٬ دست به اقدامات قانونی لازم خواهد زد و تا نیل به مقصود دست از تلاش خود بر نخواهد داشت .
کمپین حمایت از عابد توانچه
دهم مرداد سال هشتاد و هفت

اعتراض به اجرای احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی

پاسخ وزارت امور خارجه سوئد به کمیته بین المللی علیه اعدام

در پی ملاقات نمایندگان کمیته بین المللی علیه اعدام با مقامات وزارت امور خارجه، تماس با وزارت امور خارجه از طریق ممد علی نیا (امیری) ادامه پیدا کرد. کمیته بین المللی علیه اعدام در این تماس ها به ادامه و افزایش اجرای احکام اعدام هشدار داد و خواستار محکومیت جمهوری اسلامی و فشار به این رژیم برای پایان دادن به اعدام ها شد. در این تماس ها بر خواست آزادی فرزاد کمانگر تاکید گردید.

در پاسخ به این درخواست ها امروز اولف ساموئلسون مسئول بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه سوئد در نامه ای به ممد علی نیا اظهار داشت که بیشترین تلاش خود را بکار می برند تا جمهوری اسلامی را وادار به احترام گذاشتن به حقوق بشر و مصوبات سازمان ملل نمایند. اولف ساموئلسون با ضمیمه کردن بیانیه اتحادیه اروپا به نامه خود در مورد اعدام 29 نفر در روز یکشنبه گذشته، حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرد. وی در پایان خواستار ادامه تماس در زمینه دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین موارد ویژه نقض حقوق بشر شد.

کمیته بین المللی علیه اعدام به مبارزه خود علیه جنایات جمهوری اسلامی ادامه می دهد و با بسیج انسانهای شریف و آزادیخواه، با درخواست از سازمانها و نهادهای مدافع حقوق انسان و با فشار آوردن به دولتهای اروپائی و سازمان ملل برای اعتراض به این رژیم جنایتکار و انزوای بین المللی آن، همراه مبارزات مردم ایران برای نابودی جمهوری اسلامی و قوانین ضد انسانی آن، تلاش می کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام
30 جولای 2008
متن بیانیه اتحادیه اروپا در اعتراض به اجرای احکام اعدام

Execution of 29 people in Evin prison in Iran
Declaration by the Presidency on behalf of the European Union on the execution of 29 people in Evin prison in Iran
The European Union condemns in the strongest terms the 29 simultaneous executions which took place in Evin prison, Iran, on Sunday 27 July 2008.
It considers that the Iranian regime’s action of staging these executions and making them the focus of media attention is an affront to human dignity.
The European Union remains convinced that capital punishment cannot form the basis of a fair and effective prosecution policy: the dissuasive effect of this penalty has never been proved and any judicial error is irreversible.
The European Union is deeply concerned by the increasing recourse to the death penalty in Iran in recent months. It urges the Iranian authorities to put an end to death sentences and executions, to establish a moratorium with a view to abolishing the death penalty in accordance with the resolution adopted by the United Nations General Assembly on 18 December 2007 and to respect international human rights standards for all Iranians.
The Candidate Countries Turkey, Croatia* and the former Yugoslav Republic of Macedonia*, the Countries of the Stabilisation and Association Process and potential candidates Albania, Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia, and the EFTA countries Iceland, Liechtenstein and Norway, members of the European Economic Area, as well as the Republic of Moldova align themselves with this declaration.
www.adpi.net

گزارشي از اعتراضات جهاني عليه حکم اعدام فرزاد کمانگر

حکم اعدام فرزاد کمانگر باید لغو شود!

سوئد- در پی تماس فعالین کمیته بین المللی علیه اعدام با احزاب و سازمانها و رسانه های مختلف، "کاله لارشون" عضو کمیته مرکزی حزب چپ و عضو پارلمان سوئد طی نامه ای که رونوشت آنرا برای محمد علی نیا (امیری)٬ فعال کمیته بین المللی علیه اعدام ارسال کرده است، اعتراض خود را به توحش جمهوری اسلامی اعلام نمود و صدور احکام اعدام از طرف این رژیم را محکوم کرد. متن نامه کله لارشون به شرح زیر است:

"رژیم ایران در جهان با این شناخته شده است که مردم خود را مورد ستم قرار می دهد و بطور سیستماتیک مبانی حقوق بشر را زیر پا می گذارد. در طول سالها حزب چپ سوئد، همچون بسیاری دیگر احزاب، اعمال خشونت آمیز و ستمگرانه رژیم ایران را مورد انتقاد قرار داده و محکوم کرده است. اعدام های دستجمعی اخیر در ایران نمونه تراژیک دیگری از توحش این رژیم است. اشخاص زیادی به اعدام محکوم شده اند. در بسیاری موارد بدون اینکه یک دادرسی مناسب و عادلانه داشته باشند و بیشتر آنها فقط بخاطر فعالیتشان بر علیه رژیم و بخاطر مبارزه برای حقوق بشر در ایران. ما حزب چپ سوئد قویا اعدام های دستجمعی در ایران را محکوم می کنیم و مصرانه از رژیم ایران می خواهیم که به اعمال وحشیانه خود بر علیه مردم خاتمه دهد."
در همانحال بسیاری از رسانه های سوئد خبر اعدام های دستجمعی توسط جمهوری اسلامی را منتشر کرده و به درج مقالات انتفادی شدیدی علیه جمهوری اسلامی مبادرت کرده اند۔ روزنامه داگنز نی هتر پرتیراژترین روزنامه صبح سوئد عنوان سرمقاله خود در روز ۲۹ ژوئیه را چنین انتخاب کرده است: "هفته قرون وسطایی در ایران". این روزنامه از خطر اجرای احکام سنگسار پس از بزرگترین اعدامهای دستجمعی در چند ساله اخیر خبر داد. این روزنامه نوشت: "دنیا باید حکومت ظلم و ستم را در ایران محکوم کند. هفته گذشته هشت زن و یک مرد با جرائمی از قبیل تن فروشی و داشتن رابطه خارج از ازدواج به سنگسار محکوم شدند. تقسیم بندی بر اساس جنسیت قابل توجه است. زنان ایران غالبا نه استطاعت و نه امکان دفاع از خود را در مقایسه با مردان دارند. این احکام از طرف اتحادیه اروپا با شدید ترین لحنی محکوم شد."
این روزنامه در توصیف مراسم سنگسار نوشت: "در مراسم وحشیانه سنگسارمردها تا کمر و زنان تا سینه دفن می شوند. سپس جلادان بطرف محکومین سنگ پرت می کنند تا وقتی که آنها جان دهند."
روزنامه داگنز نی هتر می نویسد: "وقتی که روز یکشنبه گذشته خورشید طلوع کرد، 29 انسان در زندانی در شمال تهران به دار آویخته شدند. این بزرگترین اعدام دستجمعی در چند ساله اخیر در ایران بود و شمار اعدام شدگان امسال را از یکصد و بیست و شش نفر به یکصد و پنجاو پنج نفر افزایش داد."
در عین حال روزنامه یوتبوری پستن بزرگترین روزنامه غرب سوئد نیز سرمقاله خود در روز ۲۹ ژوئیه را با عنوان "هرگز مجازات اعدام را نبخشید"، به صدور احکام اعدام در کشورهای مختلف و بویژه در ایران اختصاص داده و انجام عمل شنیع اعدام توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.
خاطر نشان کنیم که روز ۲۴ ژوئیه نمایندگانی از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام با هیئتی از وزارت امور خارجه سوئد ملاقات کردند. در این دیدار مینا احدی در مورد صدور احکام اعدام و سنگسار و بویژه صدور حکم اعدام برای فرزاد کمانگر صحبت کرد و بر لزوم آوردن فشار هر چه بیشتر دولت های اروپائی به جمهوری اسلامی تاکید کرد.. در پی این ملاقات تماس با وزارت امور خارجه از طریق ممد علی نیا (امیری) ا٬ فعال کمیته بین المللی علیع اعدام دامه پیدا کرد. کمیته بین المللی علیه اعدام در این تماس ها به ادامه و افزایش اجرای احکام اعدام هشدار داد و خواستار محکومیت جمهوری اسلامی و پایان دادن به اعدام ها توسط این رژیم شد. در این تماس ها بر خواست آزادی فرزاد کمانگر تاکید گردید.
در پاسخ به این درخواست ها اولف ساموئلسون مسئول بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه سوئد در نامه ای به ممد علی نیا اظهار داشت که بیشترین تلاش خود را بکار می برند تا ایران را وادار به احترام گذاشتن به حقوق بشر و مصوبات سازمان ملل نمایند. اولف ساموئلسون با ضمیمه کردن بیانیه اتحادیه اروپا به نامه خود در مورد اعدام ۲۹ نفر در روز ۲۷ ژوئیه، حمایت خود را از این بیانیه اعلام کرد. وی در پایان خواستار ادامه تماس در زمینه دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین موارد ویژه نقض حقوق بشر شد. همچنین در چند روز گذشته کادر های حزب کمونیست کارگری ایران در تماس با رسانه ها و احزاب
مختلف ، اخبار جنایات رژیم اسلامی و صدور احکام اعدام و سنگسار را وسیعا مطرح نموده و خواستار محکوم کردن جمهوری اسلامی شدند۔
ژاپن- با تلاش و كوشش جمال صابري از طرف حزب كمونيست كارگرى ايران، كمپين نجات فرزاد كمانگر از خطر اعدام، در كشور ژاپن وسيعا مطرح شده و حمايتهاى گسترده اي در حال جمع آوري است. تعدادي از مقالات و پيامهاي فرزاد كمانگر همراه با پيام مادر فرزاد و مقالات ديگرى در اين خصوص به زبان ژاپنى ترجمه و وسيعا در اختيار سازمان ها و نهادهاي چپ، مترقي و انسان دوست، اتحاديه هاى كارگري و رسانه هاي گروهي در ژاپن قرار داده شد.
جمال صابري ابتدا طي تماسى با خانم توموکوایشیی مسئول دفتر امنستي در توكيو، مطالب و گزارشات و خبرهاى مربوط به خطر اعدام فرزاد كمانگر را براي وي ارسال كرد. دفتر امنستي در توكيو پس از اطلاع از این مساله بلافاصله به تمامی دفاتر و سازمانهای زیربط موضوع را اطلاع داده و خواستار اقدام فوری و ارسال اعتراضنامه به جمهوری اسلامی و دفاتر و سفارتخانه های آن شد.
در ادامه اين كمپين، جمال صابرى با تعدادى از اتحاديه هاى كارگرى ژاپن تماس گرفته و با آنها در خصوص كمپين فرزاد كمانگر ديدار و گفتگو كرد. اتحاديه كارگران راه آهن از جمال صابرى دعوت کرد تا در حضور نمايندگانى از اتحاديه هاي كارگري ديگر از جمله نماينده كنفدراسيون بين المللى حمل و نقل انگلستان شركت كرده و بطور مشخص در خصوص كمپين فرزاد كمانگر به بحث و تبادل نظر بپردازند. جمال صابرى در اين جلسه مفصلا در باره اين كمپين و ضرورت گسترش اين كمپين در سطح جامعه و اتحاديه هاي كارگري ، همچنين در خصوص ضرورت انزواي سياسى جمهوري اسلامى در دنيا صحبت كرد. نمايندگان اتحاديه راه آهن از اين كمپين استقبال كرده و اقداماتي را در دستور كار خود گذاشتند. در نخستين اقدام، آقای یاماموتو دبير اتحاديه راه آهن فورا موضوع كمپين فرزاد كمانگر را به اتحادیه یو.تی.آر.ال.ا درآمریکاوخانم اینووه ارسال کرد كه گزارش و خبر كمپين وسيعا در سايتهايشان منعكس شد.

آلمان- فرانکفورت- طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئیه فعالین كميته بين المللي عليه اعدام در مركز شهر فرانكفورت در اعتراض به موج اعدامها در ایران یک میز اطلاع رسانی و برنامه ای افشاگرانه سه روز برپاشد۔ در اين همایش اعتراضی به حكم اعدام فرزاد كمانگر و همه اعدامها در ايران اعتراض شد و فعالین كميته بين المللي عليه اعدام با مردم علاقمند و مشتاق به بحث و گفتگو پرداختند۔

در طول سه روز متوالي، صدها نفر از اين ميز اطلاعاتي رسانی دیدار کردند و از اوضاع ایران٬ وحشیگیریهای جمهوری اسلامی٬ مبارزات مردم بر علیه این رژیم ددمنش آگاهی پیدا کردند۔ تعداد زيادي از ايرانيان مقيم فرانكفورت در اين حركت اعتراضي حضور داشته و نفرت و انزجار خود از جمهوري اسلامي ايران و احكام فزاينده اعدام در ايران را اعلام ميكردند.

اخبار و گزارشات مربوط به جنايات جمهوري اسلامي و بويژه اخبار اعدام و سنگسارهاي اخير در ايران، با چنان خشم و انزجاري در ميان بازديدكنندگان از اين غرفه اطلاعاتي مواجه مي شد، و بارها مردم حاضر در محل اشك مي ريختند و با خانواده هاي اعدام شدگان و يا محكومين به اعدام ابراز همدردي ميكردند.

سوئیس- زوریخ- روز شنبه ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ به ابتکار فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی واحد سوئیس در مرکز شهر زوریخ یک تجمع اعتراضی برگزار گردید. فعالین فدراسیون در این تجمع، نمایشگاه عکسی از آثار جنایات جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند. عکسهای فرزاد کمانگر معلم محکوم به اعدام در این نمایشگاه یکبار دیگر توجه ها را به ایران و قوانین ضد انسانی جمهوری اسلامی معطوف کرد.

در طول مدت برگزاری این تجمع، فعالین و برگزار کنندگان این آکسیون با عابرین و بازدید کنندگان گفتگو و از حکم اعدام فرزاد کمانگر و اختناق سیاسی در ایران صحبت میکردند و به آنها اطلاعات می دادند.

تعدادی از فعالین فدراسیون همزمان با دائر کردن این نمایشگاه به پخش تراکت و اطلاعیه در میان مردم پرداختند. در این اطلاعیه ها از مردم خواسته شده بود جمهوری اسلامی را بدلیل صادر کردن حکم اعدام فرزاد کمانگر محکوم نمایند.

در این تجمع که اساسا علیه اعدام در ایران بویژه حکم اعدام فرزاد کمانگر صورت گرفته بود طوماری که علیه حکم اعدام وی تهیه شده بود به امضای عابرین و بازدید کنندگان رسیده و مردم با امضای این طومار تنفر عمیق خود را علیه جنایات جمهوری اسلامی ابراز میداشتند.



فدراسیون آموزش بین الملل نسبت به حکم اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کرد!

متن ترجمه شده نامه فدراسیون آموزش بین الملل به احمدی نژاد

به : رئیس جمهور٬ احمدی نژاد

بار ديگر از سوى آموزش بين الملل براى شما مينويسم تا تاسف خود را از تاييد حكم اعدام معلم فرزاد كمانگر اعلام كنم. آموزش بين الملل، كمپين انجمن معلمان ايرانى و امنستي انترنشنال براي بازبينى مجدد پرونده از طريق يك دادگاه منصف مطابق با استانداردهاي بين المللى را مورد حمايت قرار ميدهد. آموزش بين الملل همچنين مقامات را فراميخواند تا حكم اعدام فرزاد كمانگر را تغییر دهند. به اين دليل كه درخواست مجازات اعدام جبران ناپذير است و سيستم قضايي بايد از قرباني كردن افراد بيگناه پرهيز كند.

طبق اظهارات وكيل كمانگر هيچ موردي وجود ندارد كه اثبات كند آقاي كمانگر براي امنيت ملى خطرناك ميباشد. آموزش بين الملل به همراه ساير سازمان هاي حقوق بشرى بابت تبعيض اعمال شده به فرزاد كمانگر بعلت كرد تبار بودن ، عضويت در انجمن صنفي معلمان كرد، و فعال دفاع از حقوق بشر و اقليتها، متاسف است.

اطلاعات دريافتي اخير توسط اي آي همچنين تاكيد ميكند كه ٣ فعال اتحاديه معلمان از كامياران به نامهاي حسن قربانى، احمد قرباني و كاوه رستمى در ٢٣ جولاي در حاليكه قصد شركت در جلسه انجمن صنفى معلمان تهران براي متوقف كردن حكم اعدام فرزاد كمانگر را داشتند، ناپديد شدند. اين برخوردها نمونه هايي از ايجاد فضاي ارعاب عليه فعالين اتحاديه هاي معلمان است.

ايران از اعضاي دائم و قديمى سازمان جهانى كار بوده كه ملزم به رعايت اصول اساسى بيانيه آي ال او و حقوق كار كه آزادي تشكل را تضمين ميكند، ميباشد. دستگيري، بازداشت و محكوميت فعالين اتحاديه ها به دليل فعاليتهاى مشروع انسانى و اتحاديه اى نه تنها نقض آشكار حقوق اتحاديه هاي كارگرى است بلكه همچنين يك فضاي ترس و تبعيض در ميان فعالين اتحاديه اي در ايران ايجاد ميكند.

همچنين اي آي متاسف است كه آقاي كمانگر زمانيكه در بازداشت بوده مورد شكنجه قرار گرفته و از درمان پزشكى نيز محروم شده است. اي آي از مقامات ايرانى ميخواهد كه گزارشات مربوط به شكنجه را مورد تحقيق قرار دهد تا اطمينان شود كه در آينده هيچ زنداني مورد شكنجه و رفتارهاي خشونت آميز قرار نگيرد.

در ماه مه اي آي درخواست يك ملاقات حضوري با على اصغر خاجى سفير جمهورى اسلامى در بروكسل كرد. تا اين لحظه سفارت جمهوري اسلامى، قادر نشده كه زمان معين و مناسبى را براي اين جلسه تعيين كند. اي آي مايل است تا يك ديالوگ را با مقامات ايرانى باز كند تا شاهد توسعه درك بهترازروح همكاي و منافع دو طرفه باشيم.

اي آي خوشحال ميشود تا نسبت به اين درخواست برخورد مثبتي را ديده و ضمنا به بررسى اوضاع ايران به طور فشرده ادامه خواهد داد.

با احترام
فرد فان ليون
دبير سراسرى

كپي:
نماينده على خامنه اى على اصغر خاجى
آي ال او
آي تي يو سى"