اخباري از زندان اوين- فشار بر زندانيان سياسي در اوين افزايش يافته است


بنا به گزارشها از زندان اوین٬ فشار بر زندانیان سیاسی در طی ماه های اخیر افزایش یافته است. زندانیان سیاسی در زندان اوین که عمدتا در بند ۳۵۰ (بند کارگری) نگهداری می شوند. طی تماس هایی از زندان از افزایش فشار و آزار و اذیت مسئولان زندان اوین بر خود خبر داده اند. طبق گزارش فعالين حقوق بشر، در آخرین مورد، ابوالفضل جهاندار، فعال دانشجویی که هم اکنون ۱۸ ماه است در زندان به سر می برد، به علت آنچه “نگهداری پول نقد، بیش از مقررات زندان” عنوان شده است، از بند ۳۵۰ به اندرزگاه ۷ زندان اوین انتقال یافت و گفته می شود احتمال انتقال وی به بند ۸ که اصطلاحا بند “مواد مخدری ها” نامیده می شود وجود دارد.

یکی از زندانیان سیاسی با اعلام نگرانی نسبت به احتمال انتقال ابوالفضل جهاندار به بند ۸، اعلام کرد که وضعیت زندانیان در این بند بسیار نامناسب است و اکثر زندانیان نگهداری شده در این بند معتاد به کراک و تریاک و سایر مواد مخدر هستند، وی اضافه کرد در صورت انتقال جهاندار به این بند، او شرایط دشواری را متحمل خواهد شد.پیش از این نیز تعدادی از زندانیان سیاسی به بهانه های مختلف به سایر بندهای زندان اوین انتقال یافته بودند. این در حالی که در آیین نامه داخلی زندان ها، بر اصل تفکیک جرایم به عنوان یکی از مهمترین اصول اجرایی در زندان، تاکید شده است.

بنا به همين گزارش دو هفته قبل زندانبانان اوين به اطاقهاي زندانيان سياسي در بند ٣٥٠ حمله بردند و پس از تفتيش وسايل زندانيان سياسي٬ کليه دست نوشته ها و وسايل آنها را ضبط کردند. به گفته ی زندانیان سیاسی، در اين حمله ٤- ۵ مامور٬ حدود ۱ ساعت اقدام به بازرسی هر اتاق می نمودند و در جواب به اعتراض زندانیان پاسخ ميدادند، “شنیده شده که یک نفر موبایل به داخل سالن آورده است”. سرانجام نيز هيچ تلفن موبايلي در ميان وسايل ضبط شده زندانيان سياسي بدست نيامد.

همچنین بعد از این حمله ناگهانی، مقررات جدیدی به زندانیان ابلاغ شد. بنا به اين مقررات زندانیان می بایست هر روز ساعت ۷ صبح - زمان تعویض شیفت نگهبانان- بیدار شده و خود را به نگهبانان شیفت جدید نشان می دادند!. این قانون در ابتدا با اعتراض زندانیان سیاسی مواجه شد، آنها می گفتند که در هیچ دوره ای چنین مقرراتی در زندان حاکم نبوده است. ریاست زندان اوین نیز در برابر اعتراض زندانیان، مقررات جدید را با گفتن اينکه “این عمل برای اطلاع از وضعیت سلامتی زندانیان صورت می گیرد. چون در یکی از زندان ها، سه روز پس از درگذشت یک زندانی، نگهبانان زندان متوجه این امر شدند.” تلاش کردند اتخاذ اين مقررات را توجيه کنند. و بدين ترتيب اين قانون را در بند سیاسی زندان اوین به اجرا در آوردند و طبق آن مسئول هر اتاق در زمان سرشماری روزانه می بایست سلامت سایر هم اتاقیهای خود را تایید و سایر افراد ساکن در اتاق نیز بايد خود را به نگهبانان نشان دهند. بدنبال تشديد فشار بر زندانيان سياسي بر بند ۳۵۰، هم اکنون زمزمه های اعتراض به گوش می رسد. زندانیان سیاسی که در صورت کوچکترین اعتراض نسبت به شرایط زندان، تهدید به تبعید به زندان رجایی شهر یا قزل حصار می شوند، اعلام کرده اند که در برابر افزایش فشارها ساکت نمی مانند.

با اعتراض گسترده خود به تشديد فشار بر روي زندانيان سياسي در اوين٬ رژيم اسلامي را از اين تهاجمات عقب برانيم. با يک کمپين اعتراضي فشرده و قدرتمند و متحد براي آزادي بدون قيد و شرط تمامي زندانيان سياسي تلاش کنيم.

زنداني سياسي آزاد بايد گردد
کميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي
تلفن تماس: 00447779898968
١٣ دي ١٣٨٦- ٣ ژانويه ٢٠٠٨

No comments: